29. lokakuuta 2009

Sosiaalisten medioiden käyttäminen markkinoinnissa

On pakko palata aiempaan postaukseen (Sounion kommentit aiheesta), koska juttu on kuuma.

Viidakkorummun osalta kokemukset suurtenkin suomalaisyritysten sosiaalisissa medioissa olemisesta, saatika niiden käyttämisestä, on lähes nolla. Yritykset tekevät itse Facebook-sivut, joissa ei usein ole sisältöä ja faneja "pakosta" muutama kymmenen. No on se kirjaimellisesti "sosiaalisessa mediassa olemista".

Kun oikein rehellisesti mietitään, miten pelokas, jäykkä ja sisäänpäin kääntynyt yritys (joita Suomessa riittää) voisi hyödyntää rentoa, rehellistä ja interaktiivista mediaa, sisältyy vastaus jo kysymykseen.
Eli jollei ole kakkua, ei sitä mansikoilla kannata koristella.

Aivan toinen juttunsa ovat nuorekkaat yritykset, joihin itsemmekin luemme. Meidän markkinointi ja "oleminen" on 99% sosiaalisten medioiden kautta imevää. Vielä hurjempi strategia on design-, peli- ja muilla vielä nuoremmilla yrittäjillä. He ovat kasvaneet sosiaalisiin heimoihin ja kaveripiireihin ennen virtuaalisia versioita. Ne ovat sosiaalisia hang around paikkoja, joille suurempi ongelma on saavuttaa vakaata kassavirtaa.

Eli on olemassa suuri sukupolvien kuilu, jonka vain aika ajaa kiinni. Toisilla ei ole rentoutta, toisilla ei ole rahaa.

Itse en lähde (paitsi kassavirran parkuessa final countdownia) suunnittelemaan sopimattomalle, eli liian jäykälle organisaatiolle ratkaisuja sosiaaliseen mediaan, ellei yrityksessä ole tehty sisäistä päätöstä muuttaa olemustaan ja käytöstään myös siihen suuntaan.

Jari, VIIDAKKORUMPU

26. lokakuuta 2009

Kirjan kustantamisen a ja o

Markkinointiguru Seth Godin kertoo, miten hän on testaillut 10 kirjansa kanssa markkinoinnin ja myynnin eri keinoja. Vaihda kirja tuotteena toiseen - paljoakaan ei muutu.



Jari, VIIDAKKORUMPU

25. lokakuuta 2009

Sosiaaliset mediat jyräävät perinteet

...sanoo Lisa Sounio Kauppalehdessä:

 "Yrittäjät ovat pihalla web 2.0. -ilmiöstä. Perusyrittäjille verkko on outo olio. Verkko on tietolähde, josta voi ostaa jotain tai lukaista iltapäivälehden saitilta juorut, mutta yrittäjä ei verkossa viihdy. Tenaville verkko on elämä ja olohuone. Matkapuhelinta ja kotisohvaakin coolimpi hengailumesta. Kanava vaikuttaa. Verkossa rakennetaan tulevaisuuden bisneksiä. Yrittäjän kannattaa opetella uimaan verkossa. Miten käy brändin? Hallinta on haudasta, inspiroivuus IN!

Perinteiset mediat surkastuvat formulavauhtia. Isolla rahalla taottu kampanja ei tavoita. Sossumedia julisti sodan perinteiselle markkinoinnille."

"Verkon bisneslogiikat ovat keskeneräisiä. Silti miljonien käyttäjien nettiyhteisöt ja pienetkin, intohimoiset nettiyhteisöt tulevat rouskimaan hengiltä sekä mediataloja, poliitikkoja, brändejä että yrityksiä. Rohkeimmissa prognooseissa kansalliset mediat sujahtavat globaalien jättimäisten sosiaalisten mediaplatformien osaksi. Sosiaalinen media tekee privaatista yhteistä ja antaa vallattomalle valtaa."

Mmm-m.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Asiakkaan hoitamisesta ja projektivastuusta

Enalan Juuso kirjoitti Zeelandin blogissa hienon avoimesti kipeästä asiasta, eli asiakkaasta luopumisesta. Olen itsekin kokenut vastaavan tilanteen: asiakas alkaa kaivata "enemmän ja parempaa" entistä huonommilla briiffeillä, tekijät turhautuvat asiakkaaseen ja projektien sekavuuteen.

Usein asiakassuhde lopahtaa jo henkilövaihdoksien kautta. Suhde toimii siis pohjimmiltaan muutaman tai vain kahden ihmisen biorytmiikan tahtiin. Jos toinen lähtee uusiin haasteisiin ollaan heti ohuella jäällä. Ja lähes aina nuo kaksi ihmistä ovat ne ketkä oikeasti hoitavat asioita, eli molempien tahojen projektivastaavat.

Osittain tuosta syystä olen viimeisen vuoden koittanut muiluttaa itseäni varsinaisista projekteista sivummalle. Viidakkorummussa asiakas pääsee lähes heti keskustelemaan tekijän kanssa.

Tämä on erittäin tärkeää jo siksi, että projekteja tehdään koko ajan liian nopeasti. Aikaa erillisiin testaamisiin tai korjauksiin ei enää ole. Korjaus ja testaus tehdään tekemisen yhteydessä, vanhasta tietotaidosta ja kun palvelu on jo auki/ live. Siksi on paras päästää molempien osapuolten tekijät heti keskusteluyhteyteen. Samalla tekijät pääsevät harjoittamaan ja hiomaan projektinhallinta- ja asiakassuhdetaitojaan. Ainakaan näin pienikokoisessa yrityksessä ei ole varaa pitää erikseen johtajaa, projektivastaavia ja tekijöitä. Tekijä on asiakasvastaava siinä missä hopeaselkäkin. Ja meillä palkatkin on samat, rooleista viis.

Jari, VIIDAKKORUMPU

What It Is! Funky Soul And Rare Grooves (1967-1977)



Kaverin (kiitos Mr. Frost) vinkistä löysin todellisen kultakimpaleen. What It Is! Funky Soul and Rare Grooves on neljän CD:n boksi täynnä maailman parasta funkia ja soulia 60- ja 70 -luvuilta.

Pääasiassa kokoelmalle on kerätty harvinaisia ja hyllyille unohdettuja helmiä, mutta on joukossa superstarojakin (Wilson Pickett, Curtis Mayfield, Aretha Franklin, jne.). Ihan parhautta koko matkan. Jos pidät musiikista, sijoita pennosesi tähän tuotteeseen. Löytyy kokonaisena myös Spotifysta.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Nenäpäivä tulee taas



http://www.nenapaiva.fi/

24. lokakuuta 2009

Kapitall - henkilökohtainen sijoituspalvelu uusiksi



Uusi Kapitall -palvelu lupaa tehdä sen henkilökohtaisiin investointi- ja sijoituspalveluihin, mitä Google teki hakukoneille tai hyötysovelluksille. Ja se aikoo tehdä sen niillä tehokeinoilla ja käyttöliittymäratkaisuilla, millä parhaat rooli- ja strategiapelit, kuten esim. World of Warcraft, ovat menestyneet. Aika leikkisä ja aavistuksen piparminttuinen ensivaikutelma.
Jari, VIIDAKKORUMPU

22. lokakuuta 2009

Verkkopankkien käyttöliittymistä

Hyvä tuote tai palvelu yhdistää hienon designin, kolean maineen ja hyvän käyttöliittymän. Nordean henkilö- tai yritysasiakkaiden solopankissa ei ole mitään noista, mutta niitä joutuu silti käyttämään kymmenet- tai sadattuhannet suomalaiset joka päivä (paino sanalla joutuu).

Ymmärrän, että pankissa pitää olla tietoturva-asiat kohdillaan, mutta ei se silti tarkoita, että sinun pitää esim. klikkailla kuusi kertaa, jotta pääset laskun maksamiseen. Tuntuu siltä että jokaisen päivityksen jälkeen palvelu menisi vain huonompaan suuntaan?

Onhan tämä toki sellaista Louis C.K:n "My windows are facing south" -tyyppistä, yltäkylläisen länsimaalaisen valittamista, mutta jos joku pankki kehittäisi esim. Balancionin suuntaan verkkopalveluaan, olisi menestys taattu.

Saas nähdä saako Balancion ensin vakuuttavuutensa ja turvantuntunsa sille tasolle, että ihmiset siirtyvät mielummin heidän asiakkaikseen? Jos olisin Nordean tuotekehityksessä, alkaisin asap piirtää puhtaalta pöydältä 2010-luvun pankkipalvelua. Tekniset rajoitteet eivät saa enää määrätä ns. käyttäjäevoluution ja käytön mielekkyyden rajoja.

Jari, VIIDAKKORUMPU

21. lokakuuta 2009

Kehuja



Koska olen jo ottanut tavaksi vinkata hyvistä kirjoista, (palvelu)yrityksistä, leffoista ja musasta, päätin aloittaa sarjan, jossa kehun eri alan ammattilaisia joita tapaan palavereissa, seminaareissa, baareissa ja/tai saunoissa. Ensimmäisenä nostan esiin tänään (Luovien Yrittäjien) Yrityshautomo Creven avajaisissa kuulemani Marko Kulmalan. Ja kyllä Marko, saat lähettää tästä kirjasi palkkioksi.

Mies osasi summata 2,8m * 1,4m kokoiseen tussitauluun 44 minuutissa sen, mistä silloin tällöin olen täällä blogissakin yrittänyt paasata (kolme vuotta).

Luentonsa otsikko oli: Mitä tekisit jos et pelkäisi? Siitä saa varmaan hyvän idean mitä kuulin. Jollei se avaa, jäljensin kaavion 97% oikein (tarkistin asian) tarjouskopion viimeisen sivun alle (siksi oma kuva möllöttää paperilla). Kaavio kertoo vielä enemmän. Loput saatte kysyä Markolta itseltään. Mutta hyvä oli - ja on. Epäilen jopa että paperillakin.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Tom Tom + iPhone



IPhoneen on jo tovin saanut TomTomin Euroopan kartat. Myös Pohjoismaat löytyvät. Hienosti pelaa tuo Euroopan karttazydeemi. Käyttöliittymäkin on selkeä. Ja hintana satku on vähäinen, kun tarve on kova. On se peli - e-peli - a peli.

Jari, VIIDAKKORUMPU

20. lokakuuta 2009

Be there or be web squared

Aistit ohjaavat käyttöliittymiämme, koneet ymmärtävät puhetta ja ... ihan kuin olisin kuullut näitä ennenkin. Paitsi otsikkoni, koko juttu tuntuu kainalopierulta.

Suomessa ei yksikään suurempi yritys ole vielä osannut ottaa ns. web 2.0:aa käyttöönsä, niin jo pukataan amerikasta webbiä potenssiin kaksi. Täältä voit ladata propagandaa ruudulle "whitepaperina". Palaan asiaan jahka ehdin lukea ja pohtia sen läpi.

Jari, VIIDAKKORUMPU

19. lokakuuta 2009

Massiivinen tyylitaju

 
(pieni pätkä Inertia Creeps -biisiä)

Vietimme perjantai-illan Helsingissä yhdistetyllä Rummun hallituksen kokousmatkalla ja Massive Attackin keikalla.



Konsertti opetti meitä multimeedikkoja kyllä hienosti siinä, kuinka upeaa jälkeä hiotulla ja harkitulla tyylitajulla saa aikaan.
Screenillä nähtiin "vain" laadukasta vektorikamaa, statistiikkaa ja laservaloja, mutta katsojalle esityksen teho oli huimaava. Toki asiansa oli myös musalla, joka möyrysi vatsanpohjia myöten uhmakkaana, vahvana ja täydellisenä rock-electro-proge -sekoituksena. Eli: jos Massive Attack tulee tielle, mene katsomaan.

Jari, VIIDAKKORUMPU

16. lokakuuta 2009

Intuitioajelehtijat


 Free Willy!, huutaa jo kouluttajakin

Kuulin opit ensin kotona, yrittäjäperheen elämän kautta, sen jälkeen eri kouluissa erilaisten opettajien suista, aina armeijaan asti. Viimeinen kertaus niistä tuli kauppaoppilaitoksessa 90-luvun alussa. Ne opit kertoivat miten yrittäminen aina oli hoidettu, miten liike-elämään kuuluivat tietyt kaavat ja säännöt, joiden noudattamatta jättäminen johtaisi yrittäjän tuhoon hyvin nopeasti. Jäykkä ja pilkuntarkka hallitustyöskentely, kirjanpidon kuri, 25 tuntiset työpäivät, Rotaryveljet, tulos- ja myyntijohtaminen, liiketoimintasuunnitelma ja sen jatkuva päivitys, missio, visio, hyökkääminen, strateginen puolustaminen, ja niin edelleen, loputtomiin. Niiltä ketkä nyt käyvät vastaavia kouluja kuulen samaa edelleen.

Viidakkorumpu syntyi erilaiseksi. Osa meistä Rumpulaisista putkahti työelämään lama-ajalla, 90-luvun alussa. Saimme naamallemme työttömyyttä, varovaisuutta, ulkoistamista, välinpitämättömyyttä - exel-taulukon alaviivan aliuhreja. Sieltä varmaan on peräisin paljon siitä asenteesta, millä omaa yritystämme pitkällä tähtäimellä (mistä näitä sotatermejä oikein tulee, miehet?) ohjaamme. Itse kutsun tapaamme intuitioajelehtimiseksi. Se on sellaista hyvää häröilyä, jossa ei stressata niistä asioista, jotka ei suoranaisesti vaikuta siihen aitoon työhön, mitä yrityksessämme tehdään. Intuitioajelehtiessa mennään hyvän tuulen ja sydämen ohjaamana.

Jopa jollekin meistä Viidakkorumpulaisista tapamme toimia saattaa tuntua liian vapaalta, koska se ei noudata ”sitä yleistä, sitä opetettavaa kaavaa”. En väitä että tapamme pitäisi levitä, se vain sopii meille parhaiten, koska valtaosa meistä on sellaisia - on sitä. Ja sitä on mediamaailman liike-elämäkin.

Meille nuo tietyt pitkän tähtäimen formaalit instanssit, kuten hallitustyöskentely, strategiat tai liiketoimintasuunnitelmat ovat siis täysin turhia. Kirjanpito on niin tärkeä, että valitsimme siihen meille henkisesti sopivan, pätevän ja mukavan kumppanin. Meillä Missio söi Vision aamiaiseksi. Alamme vauhti jo on niin hurja, että suuntaa pitää muuttaa joka kolmas kuukausi, tai aina kun on pakko. Se taas korostaa lyhyen tähtäimen seurantaa, jossa meillä onkin simppelit, mutta jopa tuntien tarkkuudella kulkeva seuranta ja tarkka tulevan budjetointi. Ja suuri osa yrityksistä elääkin nyt M1-M12 -säännön, ei Q1-Q4 -säännön mukaan. Silti asioista jutellessa kuulee, varsinkin vanhempien gentlemannien suusta suurta ihmetystä. Vaikka maailma muuttuu koko ajan, pitäisikö vain vanhoja tapoja ja tottumuksia seurata - kun niin on aina tehty. Siinä on sellainen viisaus, joka pitäisi kaikissa olosuhteissa kumota, kääntää ja taistella sitä vastaan.

Se tilalle pitää päästää evoluutio. 2010-luvun säännöt ovat erilaiset kuin 1980-luvun. Opetuksessa sääntöjen päivityksestä kuulee aniharvoin. ”Kapinalliset” eivät opeta, ainakaan kauaa, koska pitää muistaa pysyä ”opetus-suunnitelmassa”. Ala-asteella farkkutakkista, kesät talvet lapikkaissa tinapilliä puhaltavaa opettajaamme Jyrki Urposta 90% piti hulluna, 2% nerona. Loput 8% ei välittäneet. Itse kuuluin siihen kahteen prosenttiin. Mitäs luulette? Toki mies sai lähteä koulusta. Monikaan ei kysy, miksi? Minä tiedän. Mies oli intuitioajelehtija. Nyt hänellä on Aurajokirannassa helvetin hieno puupurjevene. Sama hymy ja farkkutakkikin näytti olevan.

EDIT: Ja kas, Tommi Laiho puhuu M&M:ssa turhien strategioiden turhuudesta.

Jari, VIIDAKKORUMPU

15. lokakuuta 2009

Terveydenhuolto uusiksi USA:ssa (ja muuallakin?)

USAssa on ongelma. Terveydenhuolto pitäisi Obaman johdolla uudistaa. Huopasoutuun kyllästyneet Richard Fine ja Nathan Frank halusivat näyttää valtiolle, millaista terveydenhuollon ja lääkkeiden myynnin pitäisi olla. Ei huono vaan hyvä. Kiitokset linkistä tälle loistavalle blogille.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Just nyt



Kaikkien Viidakkorumpulaisten aivot on näyttäneet aika kauan jo tältä (kuva). Toisaalta pitää olla iki-iloinen ja tyytyväinen siitä, että niin moni luottaa meihin ja antaa töitä. Ne kun on silti siistejä sisätöitä toisin kuin monen muun arkiaskareet. Kiitos siis kiireestä kaikille toimistoille.

Jari, VIIDAKKORUMPU

13. lokakuuta 2009

Hello, i´m a MAC...



(Anssille pojot kuvasta)

Okarplast


Asiakas: Okarplast Oy/ Mainostoimisto Revolver
Työ: Okarplast -verkkosivusto
Projektin kesto VR:n osalta: pari viikkoa

Betoninen näyte perusteollisuuden sivustosta, jossa tietokantapohjainen tuotehaku, selkeä ulkonäkö ja antava aromi.

8. lokakuuta 2009

Soneran unelmapaketti




Asiakas: Sonera/ Mainostoimisto Satumaa
Työ: Soneran Unelmapaketti -ohjaus-sivusto
Projektin kesto VR:n osalta: viikko+

Satumaa taiten suunnitteli ja me sutjakkaasti toteutimme Soneran verkkokauppaan ohjaavan Unelmapakettihäsmäkän, josta on helppo nähdä miten paljon kaikkea kivaa tekniikkaa saa mitättömällä kuukausisummalla! On se vaan helppoa olla ostaja vuonna 2009.

Viidakkorumpu on AAA -luokiteltu yritys






Hah. Vaikka kassa välillä kuivuukin kuin nomadibeduiinin vasen sandaali, ei se muuta sitä faktaa, että olemme toimineet kaikki kolme tilikautta voitollisesti ja yrityksemme on velaton. Usko ei horju, toivo ei väisty!

Jari, VIIDAKKORUMPU

Attention Mixtape lovers, eli mixtapefanit asento!



Afrikkalaisesta räpistä ja ylipäänsä hyvästä musiikista kiinnostuneille kullanarvoinen linkki. K´naan ja jenkki-MC J.Period ovat koonneet tälle sivulle mahtavat mixtape-paketit artisteilta Fela Kuti, Bob Marley ja Bob Dylan. Matsku on for free! Nauttikaa.

Jari, VIIDAKKORUMPU

7. lokakuuta 2009

Parhaat mainospaikat



M&M -lehden kuvaaja ehti jo julkaista oman galleriansa, mutta hänenkin ottamansa kuvat kalpenevat tämän eilen liikennevaloissa ottamani "mainospaikan" kanssa. iPhonella otetusta kuvasta ei kunnolla näe, mutta jättimäisen betonimörssärin kylkeen oli joku sisätöitä tekevä vapaustaistelija keksinyt spreijata voimasanat: FREE TIBET. Priceless.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Tervetuloa isoon Omenaan



Tästä linkistä selviää, että Apple tekee ihan kaiken materiaalinsa hienolla tyylillä, aina työsopimusta myöden. Ottaakaahan nyt suomalaisyritykset oppia.

EDIT: Ja lisää tyylikkäitä päätöksiä. Apple jätti USA:n kauppakamarin.

Jari, VIIDAKKORUMPU

6. lokakuuta 2009

Identiteetti on internetin alkuvoima

MindTrekissä parhaan luennon pitänyt Chris Messina saa nyt evankelisoida, kiitos Andrea Vascellarin taltioinnin.

Identity is the Platform                                                                                                                        


Sijoita Public Enemyn seuraavaan levyyn!



Olin jo unohtanut pari vuotta aiemmin blogissa mainitsemani Sell-a-bandin, kunnes kollegani Kellari-Pera huomautti sijoittaneensa Public Enemyn tulevaan levyyn taaloja. Teinpä saman, ja nyt jään lökösohvalleni odottamaan miljoonamyyntejä, ja rahan kaatumista ikkunoista sisään.

Jari, VIIDAKKORUMPU

5. lokakuuta 2009

Augmented reality vs. perinteinen tapa

Augmented reality on nyt kuuma sanapari. On olemassa New Yorkin metrokarttaa, vaatesovitusta jne. Yksi parhaista tuntuisi olevan tämä Wikitude -rajapinta, jonka yhdessä käyttötarkoituksessa näet kätevästi perusinfon matkakohteesi nähtävyyksistä. Wikituden matkainfon saa nyt myös iPhonelle, ilmaiseksi.



Nämä toimivat siksi, kun ne kikkailevat tehokkaasti uusimmalla teknologialla. Käyttöliittymä on "jännä". Parhaiten moiset toimivatkin "opastemaisissa" käyttötarkoituksissa.

Jos asiaa ajattelee puhtaan sisältökeskeisesti, perinteinen yläpuolen 2D-karttanäkymä on edelleen parempi. Se mahdollistaa interaktiivisuuden sekä laajemman sisällön. Mietin juuri, että otanko vuoren päällä käteeni perinteisen kartan, vai avaanko iPhonen Wikitude-sovelluksen (mikäli se toimisi ko. paikassa)? Ottaisin paperikartan.

Lisätietoa Wikitude-rajapinnasta.

Jari, VIIDAKKORUMPU

4. lokakuuta 2009

Uusi yritys - ilmaista mp3-musiikkia

Yritys on amerikkalainen Free All Music, jonka idea on se, että musiikin lataaja valitsee haluamansa kappaleen, ja sen jälkeen "sponsorin" eli mainostajan. Ennen latausta käyttäjän on katsottava videomainos, jonka kesto on noin 15 sekuntia. Kun mainos on katseltu, hyvälaatuisen mp3-tiedoston lataus alkaa. Mp3-musiikki on suojaamatonta, joten sen saa pitää itsellään rajattoman ajan.

Aluksi näyttävät lanseeraavan vain USA:n kansalle.

Jari, VIIDAKKORUMPU

1. lokakuuta 2009

Autokaupassa kukaan ei kuule huutoasi


Siinä se tönöttää kaksimetristä turkuhippiä odottaen. Nyt se on lämpimässä tallissa.

Edelliseen postaukseeni viitaten on pakko kertoa lyhyesti auki 8kk kestänyt automme metsästys.

Meillä on vaimoni kanssa ollut kaksipaikkainen smart liikkumavälineenä, mutta se osoittautui kuitenkin liian pieneksi, kylmäksi ja turvattomaksi. Siksipä päätin keväällä 2009 alkaa metsästämään Miniä. Miniä siksi, että autossa pitää olla henki/ sielu mukana.

Suomessa on kaksi tahoa, joiden kautta näkee lähes kaiken autotarjonnan, nettiauto ja autotalli. Muualla Euroopassa samaa virkaa hoitaa mobile.de -palvelu. Kaikista voi lähettää tarjouspyynnön, kyselyn, koeajopyynnön, vaihtopyynnön jne. auton myyjälle, eli autoliikkeelle tai yksityiselle ihmiselle. Teknisesti nuo kaikki toimivat kiitettävällä tasolla, mutta se sisältö...eli palvelu.

Miten mikään autoliike voi enää olla pystyssä? Palvelua ei ole, saatika edes kotona opittuja tapoja. Selitys on pakko olla kuluttajien tyhmyys. Me menemme näihin liikkeisiin kuin Vanhanen puukauppaan, silmälaput silmillä, vailla ajatusta. Kuvaava oli, että sain aamulla eräästä liikkeestä seuraavan puhelun:

(soittaja): ”Ker-----sti (en kuullut nimeä) tässä terve.....tästä pyynnöstä.....olen saanut tämän jostain, ja ajattelin nyt tarkentaa tätä että onko siinä huoltotaustaa?”
(minä): ”---------- (Kaustisen ajattelua) ??? ---------??? ...anteeksi mitä?”
(soittaja): "Niin se smart, onko siinä huoltotaustaa?"
(minä): ”Huoltokirjaa vai? Oli siinä, myin sen eilen vaihdossa Miniin.”
(soittaja): "…...jaa. Mihin se sitten olisi tarkoitus vaihtaa? Tää pyyntö on tullu mun pöydälle....."
(minä): ”Mistä te soitatte?”
(soittaja): ”Autoliike x:stä.”
(minä): ???????....jaa, olen varmaan toukokuussa lähettänyt vaihtotarjouksen teille. Kiitos soitosta, mutta ostin eilen jo auton. Puhelua on turha jatkaa. Hyvää päivänjatkoa! Hei.”
(soittaja): ”ööööö....hei!”

Kyseessä oli siis (luultavasti) toukokuussa 2009 jättämäni vaihtotarjouspyyntö ko. liikkeeseen. En viitsi sanoa liikkeen nimeä, koska ihan jokainen liike oli vastaavan huono. Ei täällä voi olla lama, jollei 20 000€ kelpaa elinkeinotoimintaa harjoittavalle taholle.

Olin jo luopua koko jutusta, kunnes ”pyydykseeni”, eli autovahtipalveluun osui oikea yksilö Morrise-Autolta Tuusulasta, läheltä Helsinkiä. Lähetin tiistai-iltana vaihtotarjouspyynnön palvelun kautta. Kolme minuuttia myöhemmin puhelimeni soi ja viisi minuuttia siitä oli suullinen esisopimus valmis. Hain upean auton eilen ja sain paikan päällä hienoa PAL-VE-LU-A. Eli jos käytetty Mini on mielessä, mene Morrise-Autoon, joka ei myy kuin Minejä ja Harley-Davidsoneja.

Teemme työmme puolesta sadoille asiakkaille verkkokampanjoita ja -sivuja, joissa on yhteydenottoon mitä erikoisempia järjestelmiä. Niiden takana on kuitenkin aina tyhjää. Kukaan ei kuule huutoasi.

Ehdotankin nyt kaikille, ja teen vielä hieman myöhemmin kampanjasivuston ehdotukseni perään, että aloittaisitte boikotoimaan kaikkia toimijoita, joista ei saa palvelua. Jollette vie heille aikaanne ja rahaanne, tahot kuolevat myöhemmin pihiyteensä ja saamattomuuteensa. Ja kääntäen: palkitkaa aidosta palvelusta asioimmalla siellä useammin, vaikka taho olisikin hieman muita hinnakkaampi – sekin on yksi syy siihen, miksi palvelua saa.

Edit: Kaikille ekologisista knopeista kiinnostuneille ko. Minissä on yksi parhaista tarjolla olevista moottoreista, jossa on tehoa ja vääntöä, mutta vain 129g/km CO2-päästöt sekä pienehkö polttoaineen kulutus.

Edit II: Autokauppa ei nuoria kiinnosta.

Jari, VIIDAKKORUMPU