27. tammikuuta 2010

Kohta se tulee, kohta hän saapuu

Noustessaan ylös hän saa meidät maalliset unohtamaan kaiken muun. Hän karkoittaa muut temppelistään. Hän jakaa kalansa ja leipänsä kanssamme, sopuhintaan.



Jari, VIIDAKKORUMPU

26. tammikuuta 2010

Miten rekrytoidaan ohjelmoijia?

Hyvin kirjoitetulla normaalilla hakemuksella. Kysyin kuinka on mennyt? Kuulemma 400 hakemusta kahdessa viikossa. Ei huono.

Fantastec Oy on oululainen, väsynyt ja ankea pelifirma. Ihan silkasta itsekritiikin puutteesta johtuen tavoitteemme ovat taivaissa. Voitimme vahingossa Innovatiivinen yritysidea 2009-kilpailun ja saimme epähuomiossa asiakkaiksi muutaman oman alansa huippuorganisaation. Seuraavaksi seilaamme vuotavalla liikeideallamme globaalien pelimarkkinoiden ristiaallokkoon. Tavoitteen toteutumiseksi etsimme muutamaa tyhjänpuhujaa ja taivaanrannanmaalaria.

Jari, VIIDAKKORUMPU

22. tammikuuta 2010

Mikä voisi olla parempaa?

Conan tekee juuri nyt unelmahommia: vittuilee NBC-pomoilleen, jotka joutuvat maksamaan vittuilusta työntekijälleen sellaiset 30 miljoonaa ja rapiat!



Jari, VIIDAKKORUMPU

20. tammikuuta 2010

Yrittäjyydestä tehdään tylsää

Kokemukseni mukaan suomi ja suomalaiset ovat juuri tällaisia, mitä Alf Rehn kolumnissaan kertoo. Juuri tätä yleistä asennetta vastaan perustimme v. 2006 Viidakkorummun. Juuri tuota vastaan pidän blogia ja mesoan Facebookissa myös ihan muista asioista. Juuri tuo on se syy, miksi! 1) Asenne 2) Henki 3) Asenne!


"Juu, juu, yrittäjyyttä tarvitaan. Kuultu on. Juu, juu, tähän pitäisi satsata. Kuultu tämäkin. Joten jätetään tälläinen, ja mennään suoraan asiaan. Suomalainen keskustelu yrittäjyydestä on aivan liian tylsä, ja tämä tekee hallaa maallemme. Se on armottoman, kuolettavan ikävä, niin harmaa että minäkään en sitä jaksa kuunnella. Ja minulle silti maksetaan että jaksaisin välittää… Moni muu maa on ollut juuri tässä, yrittämisen imagon rakentamisessa, huomattavan paljon parempi kuin me, ja me kärsimme nyt tästä."


"Suomessa itse lähestyminen kysymykseen on paljon ryppyotsaisempaa, ja sitä, että jotain tehtäisiin vaan koska se on hauska idea, katsotaan usein epäilevästi. Yrittäjyydestä puhuvat vanhat, valkoiset miehet vakavin ilmein, hillitty solmio kaulassa, harvoin innostunut nuori tai maahan muuttanut erinlainen tekijä (vertaa Ruotsin Bicky Chakraborty, Ayad Al-Saffar tai Salvatore Grimaldi). Ja mistä puhutaan? High-tech, bio-sitäsuntätä, IT-ratkaisut. Ei siinä mitään, hienoja aloja kaikki, mutta ei ne ihan jokaista nuorta sytytä."


"Joten mitä tehdä? Ensinäänkin, väliaikainen kielto nykyiselle keskustelulle. Poliitikot ja laitostuneet virkamiehet voisivat olla vähän aikaa ihan hiljaa, ja kuunnella vaikka nuoria vaihteeksi – silloin ehkä selviäisi nykymenon tehneen sen, että nuoret näkevät yrittäjyyden ikävänä asiana. Nokiaan viittaminen kiellettävä lailla. Uusia, erinäköisiä esimerkkejä kehiin. Media ottakoon oman vastuunsa – tylsille esimerkeille sakkorangaistus.
Itse menen nyt kävelylle, designkauppohin krääsää katsomaan. Lupaan että tuen hauskinta tuotetta jonka löydän."

Minä lupaan ja me vannomme, ettemme koskaan hairahdu tylsyyden poluille.


Viidakkorumpu Oy

Järjetöntä tuhlausta (puhelinluettelot ja muut katalogit)


Enirot ja Fonectat, tässä teille ekologinen asiakaspalveluvinkki: kysykää asiakkailtanne haluavatko he puhelinluettelon. Firmoihin noita järjettömyyksien kuninkaita kannetaan yleensä 3-5 kappaletta. Kysykääpäs samalla markkinointiosastonne johtajalta, montako puuta on yksi luettelo?

Samaa vinkkiä suosittelen myös toimistokalustevalmistajille ja -myyjille. Postilaatikkomme pursuaa joka kolmas viikko kiiltäviä, 3,5kg:n painoisia opuksia täynnä sitä samaa kamaa, joka ei kelpaa edes ilmaiseksi muille (toimistomme siivouksessa ja tyhjennyksessä testattu).

Onneksi kohta luoksemme saapuvat Kindlen haastajat, mm. Applen iPad (?) ja juuri esitelty LG e-display.

Järkeä ja ekologisuutta saa käyttää.

Jari, VIIDAKKORUMPU

13. tammikuuta 2010

Gervaisin linjoilla Twitteristä

Olen Twitteristä täysin samaa mieltä kuin Ricky Gervais blogissaan (taas hieno omakuva miehestä blogin alussa). Olen nyt aktiivisesti tutustunut ja käyttänyt sitä, ja en vaan edelleenkään tajua mikä siinä on SE. Vaikuttaa ihan teinininjamutanttikilpikonnaihq -touhulta. Suurta kuplaa siitä varmaan tekevät vain ne henkilöt ja firmat, jotka sillä oikeasti voisivat rikastua ensi tai tänä vuonna. Muut ovat sitten mukana kun on pakko olla sosiaalisissa medioissa, tajuutsä? Pakko olla messissä, you know?

"As you may know I've stopped with Twitter. I just don't get it I'm afraid. I'm sure it's fun as a networking device for teenagers but there's something a bit undignified about adults using it. Particularly celebrities who seem to be showing off by talking to each other in public. If I want to tell a friend, famous or otherwise what I had to eat this morning, I'll text them. And since I don't need to make new virtual friends, it seemed a bit pointless to be honest.

I suppose it was meant to be a bit of a marketing tool for The Globes, but they are watched by 25 million people in America alone and maybe 300 million people world wide - tweeting about it would be a drop in the ocean. Also I've got the website and I don't have to restrict things to 140 characters. My tweeting was becoming like a tabloid version of this blog, and I couldn't even put important stuff like this up."


Jari, VIIDAKKORUMPU 

TyEL perkele!



Voi vi********************juma***************le!

Taas tuli postista tuo hahmoton ja kylmänviileä pienyrittäjien tappaja, TyEL-paperi. Neljä kertaa vuodessa se riistää kassasta senkin pienen voiton, mitä yritys on hyvällä tuulella saanut kerättyä - se on VARMA.

Ja kun sitä maksaessa tietää sen, ettei siitä omalle porukalle ole koskaan mitään hyötyä. Paksuvatat vaan ajelee 880 hevosvoimaisillaan Suncruisereillaan pisin Houtskärin rantoja kahta järjettömämmin. Per -- ke- le ((lausutaan painottamalla sanan alkua)!

Voisiko arvon päättäjät ja yritysjärjestöt tuota porrastaa? Pienyrittäjille paaaaaljon vähempi prosentti - tai jotain. Ei tästä tana muuten koskaan mitään tule. Per -- ke -le.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Sisältö ratkaisee (klisee, mutta tosi)

Nyt kaikki haluavat twitter-tilin ja facebook-sivut. Sitten on sosiaalinen media hallussa. Kun ne saa, niin myynti- ja markkinointiportit aukeavat kuin Eeasaun jalat. Kun ne saa, niin kaikki tietävät meistä aina ja iankaiken kaiken. Kun ne saa, ei muuta tarvita.

Ei aukea. Ei tiedä. Tarvitaan.

SISÄLTÖ RATKAISEE

On ihan sama vaikka sinulla tai yritykselläsi olisi kaikki maailman mediakanavat käytössä, jos ei ole mitään järkevää tuotetta tai palvelua mitä asiakas voisi tarvita tai haluta.

Tuo on juuri nyt pohdinnassani Turun Yrittäjät ry. osalta: Mitä sisältöä yhdistyksellä pitäisi olla, jotta siitä voisi huutaa uusiakin medioita pitkin ja se menisi kaupaksi - ja auttaisi yrittäjiä?

Ja lisää ns. sosiaalisista medioista, joiksi nyt tunnutaan virheellisesti käsittävän vain twitter ja facebook. Jos haluat "mukaan sosiaaliseen mediaan", ohessa pari ensimmäistä pelisääntöä:

- pitää uskaltaa avautua tuntemattomalle yleisölle, tutuille, puolitutuille ja asiakkaillesi
- kommentointi- ja osallitumistiheyden olisi hyvä olla vähintään päivittäistä
- kerro rehellisesti mitä ajattelet, älä mitä muut kuvittelelevat sinulta haluavansa kuulla

Jari, VIIDAKKORUMPU

12. tammikuuta 2010

10 uutta käskyä


Kulmalan Markon poppoo, Insano, teki hienoa työtä ja tuotti meille keskusteluohjelman Uudet 10 käskyä, jossa ansiokkaat keskustelijat loivat uudet käskyt. Ei huonoja ollenkaan. Mielummin nämä kun ne vanhat.

Käsky -sanana tosin erihuono, ihan liian Moosesta, joka taas oli ihan liian valh...noh, ehkä toive tai ohje -sana voisi olla paree?

Jari, VIIDAKKORUMPU

Auta, opeta ja neuvo turkulaisia yrittäjiä



Jouduin vahingossa mukaan Turun Yrittäjien hallitukseen vuosiksi 2010-2013, kun pidin äänestyskokouksessa jyrkän kieltopuheen siitä, etten ole mikään järjestöihminen.

Eilen, Yrittäjien hallituksen strategiapäivillä pidin toisen puheen järjestön "jämähtäneisyydestä" ja siitä, että "koko paketti pitää pistää uusiksi, asennetta myöden", jos halutaan että järjestö on 20 vuodenkin päästä elossa. Sen puheen takia jouduin varapuheenjohtajaksi, vastuualueenani viestintä ja markkinointi. Enää en uskalla avata suutani, tai löydän vielä itseni Keskustapuolueen johdosta.

Mutta varsinaiseen asiaan: Nyt haluaisin teiltä turkulaisilta yrittäjiltä ja muiltakin kommentteja Turun Yrittäjien toiminnasta, eli siitä, mitä olette saaneet jäsenmaksujen vastineeksi ja mitä haluaisitte saada? Miten siis Turun Yrittäjät voisivat juuri sinun yritystäsi paremmin palvella? Korjata konkreettisia epäkohtia? Järjestää enemmän hulabaloita? Koulutusta? Muuta?

Jos siis haluat että Yrittäjien asiat paranevat, nyt on suun pieksämisen aika. Kirjoita terkkusi ja tieto siitä, saako nimeäsi julkaista, sähköpostiin jari(at)viidakkorumpu.fi, niin teen kaikkeni että toiveenne toteutuisivat. Kiitos jo nyt.

Jari, Viidakkorumpu

5. tammikuuta 2010

Arki kulkee, työt maistuu

Täällä sitä väännetään duunia heti vuoden alkuun. Eräs poppoo X järjestää maaliskuussa koko Suomen kattavan, uuteen teknologiaan liittyvän suuren koulutus- ja showkiertueen, josta hieman lisää myöhemmin. Siihen väännämme verkkosivustoa, facebooksivustoa, infoprinttejä ja muuta kivaa.

Toinen erilainen juttu on "erään nousevan artistin" uudet, ääreishienot verkkosivut, jotka saapuvat apajille tässä alkuvuodesta. Niitä naputellaan allekirjoittaneesta etuoikealla.

Kolmas ja suurin urakka meillä on oman uuden start-up -palvelumme kanssa, se kun on jo muutaman vuoden raahautunut jaloissa, poissa maksavien asiakkaiden tieltä. Uskon konseptiin edelleen kuin vuoreen, mutta nyt se vuori saisi jo tulla tekijöiden tykö!

Ei täs sit muuta. Töihin siittä!

Jari, VIIDAKKORUMPU

4. tammikuuta 2010

Manillassa nyt myös green screen!



Twisted Filmsin pojat investoivat green screeniin, joka aamulla asennettiin yhteen Manillan seinistä. Pinta-alaa kankaalla on hulppeat 36m2, joten nyt saa Twistediltä ja Viidakkorummulta kaikkiin medioihin myös laadukasta videota, josta kuvattavan kohteen voi helposti upottaa vaikka Nizzan uuden sähköraitiotien maisemiin!


Jari, VIIDAKKORUMPU

3. tammikuuta 2010

Pelon hallinta - 20 seconds of joy

Eräs parhaista katsomistani dokumenteista on "20 seconds of joy", joka kertoo norjalaisesta Karina Hollekimista ja hänen päähänpinttymistään, extremelajeista, joissa on keskimäärin kuuden vuoden elinajanodotus. Karinan spesiaalilaji oli Basehyppy suksilla tai ilman.



On varmaan totta, että hän jos kuka ELÄÄ elämäänsä, mutta ei minusta tuohon silti olisi. Jotain hienoa tuollaisesssa elämänjanossa kuitenkin on. Sitä toivoisi itsekin saavansa maistaa jollakin vähemmän vaarallisella tavalla.

Jari, VIIDAKKORUMPU