23. helmikuuta 2010

Internetistä mobiililaitteisiin

Nyt kun yritykset alkavat nähdä sosiaalisen median mahdollisuuksia internetissä, etujoukko eli tekijät siirtyvät jo vauhdilla mobiilipuolen sovellusten pariin.

Viidakkorummun toimintakin tulee siirtymään kohti Applen ja Googlen mobiilisovelluksia. Niiden tekemistä kysytään meiltä jo nyt. Tuleva oma palvelumme, Osula, tulee kuitenkin ensin. Sen jälkeen aikaa saavat muut.


Applen Appstore on jo satojen tuhansien sovellusten temmellyskenttä, ja iPhone on osoittanut olevansa juuri nyt puhelimien selvä ykkönen. Applekaupan miinuksia ovat se, miten sadoista tuhansista sovelluksista löytää ne itselleen tärkeät. Toinen suuri miinus menee Applen politiikalle. Kaksi päivää sitten Storesta poistettiin 5000 sovellusta - tuosta vain. Tekijät ja mahdolliset sovellusten rahoittajat saavat vain tiedon poistosta. Apple ei neuvottele.

Googlen Android Market ja Android-puhelimet tulevat nyt vauhdilla. Ainakin näin aluksi ko. taho väittää "sallivansa kaiken", avoimuuden oppikirjamalliin. Tosin Googlenkin ongelma on se, että vaikka se on joka paikassa, sen kanssa ei pysty puhumaan. Firma häivyttää itsensä palveluissaan aina näkymättömäksi taustalle. Avoimen sovellusten käyttäjät saavat myös pähkätä vikojensa kanssa avoimesti keskenään.

Nokia on juuri nyt ns. kujalla. Ovistore on lähellä vitsiä, ja Symbian hautaa odottava ohjelmointikieli/-alusta. Symbianin ydinkehittäjät ovat jo siirtymässä muiden leiriin sekä erilaisten pelien kehittäjiksi. Nokialta ja Inteliltä tuleva Meego saa olla kyllä ihme. Toista ihmettä sopii odottaa laitepuolelle.

Ja mitä tekee Windows? Windows Phone 7 taitaa jäädä jalkoihin.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Tilantuntu

Asiakas: Tilantuntu
Työ: Tilantuntu -verkkosivusto
Projektin kesto VR:n osalta: Kaksi päivää

Oma siskonikin siirtyi yrittäjyyden kultaiselle polulle, joten pitihän häntä auttaa alun ylämäessä tarjoamalla perus-sivusto omista ja Ranin käsistä. On välillä kiva vain jelppiä. Palkkioksi saamme hyvät thaisafkat jälkiruokineen ;) => Omatuntotaloutta.

20. helmikuuta 2010

Twisted Films


Asiakas: Twisted Films
Työ: Twisted Films -verkkosivusto
Projektin kesto VR:n osalta: Viikko

Selkämme takana ja vatsojemme edessä lymyilevät ja myyryävät miehet animaatioiden ja videoiden hämäristä. Nosteessa ja välillä nesteessäkin oleva Twisted Films investoi (RED-kameran lisäksi) sivustonsa kuositukseen Rummun poikain avulla. Ja tulipas siitä jämäkkä ja neliömäisen cool.

Nyt pitää vielä saada uudet Rummun sivut valmiiksi, niin voimme fyysisen tilan jakamisen lisäksi sitoa toimintamme myös interwebin osalta paremmin yhteen, tai kahteen. Tarkoittaa siis sellaisia verkkopohjaisia palveluita, joissa yhdistetään aidosti molempien firmojen osaaminen.

"Pitää elää veden lailla"

YLE:n ykköskanavan Voimala on parhaita keskusteluohjelmia, ellei paras juuri nyt.

Eilinen "downshifting-, eli kohtuullistamisaiheinen" ohjelma sisälsi suuren määrän hyvää ja viisasta. Katsokaa (tai kuunnelkaa) ihmiset se jakso täällä.  On se vaan Rytsölän Jakkekin fiksuuntunut sitten Lambopäiviensä! Ja "pitää elää veden lailla" oli hieno lause ja oppi tuosta ohjelmasta.

Jari, VIIDAKKORUMPU

19. helmikuuta 2010

The Ricky Gervais Show (on HBO)

Jos pidit Podcasteista, pidät niistä enemmän animoituna. Upouusi RG-show HBO:lla - nyt.
Maistiainen alla:



Jari, VIIDAKKORUMPU

Rehellisyydellä pärjää - tiettyyn pisteeseen

Olen säännöllisesti suostunut koulujen luentopyyntöihin, koska haluan aidosti auttaa ja vaikuttaa nuorten, vielä innokkaiden ihmisten päätöksiin.

Keskiviikkona olin Turun Ammattikorkeakoulun tietotekniikan opiskelijoille puhumassa yrittäjyydestä, arvoista ja asenteesta. Vedin tapani mukaan kolmessa minuutissa Viidakkorummun peruspresentaatio-osuuden, jonka jälkeen pyysin anteeksi seuraavilta puhujilta (Fujitsu-Siemens) sitä, että puhun nyt avoimen rehellisesti. Kuten muillakin luentokerroilla, rehellisestä puheesta seurasi lämmin ja hauska vuorovaikutteinen sessio, jossa opiskelijat kysyivät minulta kaikkea mahdollista, ja saivat takaisin suoria vastauksia.

Kuulin eilen saaneeni sessiosta loistavaa palautetta ja monta kiitosta. Rehellisyydellä erottuu - tiettyyn pisteeseen. Pienen firman vetäjälle rehellisyys onkin tuonut markkinoinnillista hyötyä, mutta suuremmassa mittakaavassa siitä, ainakin koto-Suomessa, näyttää seuraavan vain vahinkoa.

Ihmiset kyllästetetään puheissa, tv-ohjelmissa, lehtijutuissa ja uutislähetyksissä asiallisen paskan jauhamiseen. Jos joku joskus puhuu suoraan, hänet sivuutetaan, savustetaan ja ohitetaan, sillä pelkurimassa ei sulata erilaisuutta, eikä varsinkaan rehellistä sellaista, esim. tapaus Jungner. Parhaat esimerkit moisesta löytyvät tylsyyden huipulta, politiikan pyörteistä.

Kuitenkin ne ominaisuudet, mitkä allekirjoittaneen mielestä vievät tätä maailmaa eteenpäin, ovat suoruus, rehellisyys ja hyvä hulluus. Kaikki muu on sitä turhaa höttöä ja pelaamista, jonka mestareita varsinkin suuremmat yritykset ovat pullollaan. Joukkopsykologinen käyttäytyminen kaiketi tekee ihmisestä sellaisen? Mestaripelaajat ovat niitä moniosaajia, jotka eivät osaa mitään hyvin, mutta kaikkea tarpeeksi. Olin joskus itsekin sellainen.

Jari, VIIDAKKORUMPU

18. helmikuuta 2010

Olkiluoto nousee TOP-10:ssä

 (Japille propsit linkistä)

On se hienoa katsoa, kun ei tehdä mitään kerralla kunnolla, vaan käytetään halpistyövoimaa useista maista, jolloin voidaan tehdä kaikki ns. Teletappimeiningillä: uudestaan!

Karsein esimerkki on oma Olkiluotomme, joka on jo nyt yksi kalleimmista yksittäisistä hankkeista koskaan, ja työhän on ihan persiillään vielä vuosia.

Sillä lailla! Todellista "ydinosaamista".

EDIT: Tässä vielä tietoa meille veronmaksajille tulevasta laskusta. > "Suomi on uuden energian edelläkävijä."

Jari, VIIDAKKORUMPU

16. helmikuuta 2010

Musiikkia talvelta

On kulunut jo aikaa edellisestä hyvän musan listauksesta, joten here we go:

1. Michael Franti & Spearhead



Vanha suosikki, joka kuitenkin on viime ajat tehnyt taas hyvää jälkeä. Tästä tulee aina hyvä tuuli ja fiilis. Spearhead sekoittaa lähes kaikkia musalajeja omakseen ja lisää mausteeksi poliittisia sävyjä.

2. Massive Attackin paluu



Heligoland on tarpeeksi hyvä syy kaivaa vanhatkin MA-suosikit taas esiin. Alkutalven keikka Helsingissä todisti kuitenkin sen, että kyseessä on ehdottomasti yhtye, joka toimii parhaiten elävänä, multimedialla vahvistettuna.

3. A.A. Bondy




Singer-songwriter -osaston talven paras. Mr. Bondy tulee Amerikan etelästä, mutta jyrää musiikkidiggarit idästä länteen.

Jari, VIIDAKKORUMPU

15. helmikuuta 2010

Komia.info (versio 2.0)


Asiakas: Place Marketing ja Seinäjoen kaupunkiseutu
Työ: Komia -verkkosivusto, versio 2.0
Projektin kesto VR:n osalta: n. kuukauden päivät

Seinäjoen kaupunkiseudun Komia-hanke eteni myös verkkopalvelun osalta uuteen versioon. Place Marketingin Pauliina teki hienoa graafista suunnittelutyötä, ja meidän poijjaat pukivat sen eläviksi kuviksi.

13. helmikuuta 2010

Uppo-Nallen loru

Kuulkaa kaikki, koko sakki!
En tahdo mä olla posetiivirakki.
Käynnissä minussa on hirmuinen kapina,
olenhan koira, en ole apina.
Saisitte posetiiviukkoa torua;
onnenlehdet ovat pelkkää lorua.
Ukko kun käskee, niin minä lorut laadin,
kirjoitan höpöjä ja rahat teiltä vaadin.
Tämä on selkeä petkutustapaus,
Rahat teille takaisin ja minulle vapaus!
Irrottakaa pantani, niin heti sille kakkaan
ja paikalla vankina olemasta lakkaan.

... tais mennä hautakiveen. Jos on sellainen.

Jari, VIIDAKKORUMPU

11. helmikuuta 2010

Facebookin kirot

Julian Smithin video Facebookin kiroista.



Jari, VIIDAKKORUMPU

2010 digitaalisessa mediassa (in english)

Ohessa hevi paketti digitaalisesta mediasta: Tiivistys seuraavassa: "....zzzzzz.....hyvä pointti.....zzzzz......ihan jees......zzzz...mmmm."

Two Thousand and Ten Digital Marketing Outlook                                                            

Jari, VIIDAKKORUMPU

Miten luodaan uusia menestyviä verkkopalveluita?

Vuoden 2010 aikana on tulossa monia uusia ja hyviä verkkopalveluita markkinoille. Mm. Foodie ja Netcycler ehättivät jo avata. Igglo v.2 avaa Oikotie -palvelun sisällä kohta. Maamme onkin jo täynnä Viidakkorummun tyylisiä, pieniä ja ketteriä toimijoita, joilla on tarkoitus pukata "omat viisi senttiään" maailmalle niin pian kuin mahdollista.

Uuden palvelun tekoon menee helposti 1-2 vuotta alkuperäisidean keksimisen jälkeen (meillä on mennyt jo 2,5 vuotta). Oma syymme on se, että olemme halunneet pitää idean itsepintaisesti itsellämme. Emme siis ole halunneet ulkopuolista rahoitusta emmekä kumppania. Ajattelimme aina, että asiakastöiltä liikenee aikaa omille töille. Ei ole liiennyt.

Nyt uskallamme sanoa, että palvelu näkee päivänvalon tänä vuonna. Toivottavasti jo kesän korvilla. Jahka saamme lapsemme maailmalle, koneella odottaisi 3-4 hyvän potentiaalin omaavaa, uutta palvelua. Jos yhteen menee kolme vuotta, on selvää, ettei näin voi enää toimia.

Olisiko siis jonkinlainen "verkkopalveluhautomo" paikallaan? Koottaisiin yhteen alan toimijoita, ja yhdistetään päät ja tuotantovoimat? Idean isä tai yritys olisi silti aina suurin toimija ja kuski, mutta muut auttajat saisivat siivunsa tulevasta palvelusta?

Lienee selvää, että moinen vaatii "samalla mentaalitasolla" olevat kumppanit. Jos toinen on rento hörhö ja toinen kasvava businesstykki, yhteistyö ei liene hedelmäinen. Sillä niinhän se menee, että:

"Hyvät hullut vievät maailmaa eteenpäin ja viisaat pitävät sitä pystyssä".

Esim. Turussa voisi potentiaalisia kumppaneita meille olla Aucor ja Gekko. Heittäkääpä kommenttia (vastapallo@gmail.com), jos moisessa olisi ideaa? Ei valloiteta maailmaa heti, Turku ensin.

Jari, VIIDAKKORUMPU

9. helmikuuta 2010

Loma Turussa -sivusto lähtee Grand One -kisaan


Suunnittelimme ja toteutimme yhdessä Mainostoimisto Satumaan kanssa kesällä 2009 Turun matkailulle sivuston, jossa näkee alueen kaikki matkailukohteet helposti ja kauniilla tavalla. Nyt tuo työ lähtee Grand One -kisaan mukaan, koska se sai muikeat tulokset:

Tuloksia mitattiin Google Analyticsillä, Dagmarin mediaseurannalla sekä Turku Touringin yhteistyökumppaneiden tunnelmia kartoittamalla.

Uniikkeja kävijöitä sivusto tavoitti kampanja-aikana (kesä) yli 70 000 kappaletta ja kohdekuvia/kortteja katseltiin yli 500 000 kappaletta. Näinollen keskivertokävijä katsoi noin 8 korttia. Dagmarin raportin mukaan kampanja oli poikkeuksellisen onnistunut. Kun keskimääräinen klikkihinta matkailualan kampanjoissa on 2 €/klikki, LOMA TURUSSA -kampanjan vastaava hinta oli vain 0,8 €/klikki.

Turku Touringin saaman suoran palautteen perusteella yhteistyökumppanit olivat erittäin tyytyväisiä sivustoon ja vilkkaaseen matkailukesään, eli hyvien kvantitatiivisten tulosten lisäksi myös kvalitatiiviset tavoitteet saavutettiin.

Hyvä me.

Viidakkorummun työt menestyivät

Tammikuun lopussa 29.1. järjestettiin MARK 2009 (Markkinointialan liitto) -mainoskilpailu Turussa, jossa palkittiin vuoden 2009 parhaimmistoa. Juttu illasta M&M-lehden sivuilla.

Viidakkorummun työt Muumimaailma ja Loma Turussa saivat hopeaa ja pronssia digimarkkinoinnin sarjassa.

Oma kommentti: jos näissä aika turhanpäiväisissä kisoissa olisi tulokset mukana, niissä olisi järkeä.

7. helmikuuta 2010

"Home" -dokumentti

Joskus sanat eivät riitä. Usein kauneus ja totuus sekoittuvat kuin parhaimmat mausteet.

Yksi valokuvaajasuosikeistani, Yann Arthus-Bertrand, löi osaamisensa yhteen elokuvaohjaaja/-tuottaja Luc Bessonin kanssa, ja muutaman vuoden pakertamisen tulos on ilmainen dokumenttielokuva Home. Riennä hakemaan se bittorrenttina, tai katso tämä huikea teos suoraan YouTubesta. Kaikkiin kouluihin opetusmateriaaliksi - heti!

Lisäinfoa englanniksi:

We are living in exceptional times. Scientists tell us that we have 10 years to change the way we live, avert the depletion of natural resources and the catastrophic evolution of the Earth's climate.

The stakes are high for us and our children. Everyone should take part in the effort, and HOME has been conceived to take a message of mobilization out to every human being.

For this purpose, HOME needs to be free. A patron, the PPR Group, made this possible. EuropaCorp, the distributor, also pledged not to make any profit because Home is a non-profit film.

HOME has been made for you : share it! And act for the planet.


Yann Arthus-Bertrand

HOME official website
http://www.home-2009.com

HOME is a carbon offset movie
http://www.actioncarbone.org

More information about the Planet
http://www.goodplanet.info

6. helmikuuta 2010

The Toyota way


Autojätti Toyotan katastrofi, miljoonia autoja kutsutaan takaisin kaasu- ja jarrupolkimien vikojen vuoksi, on ensimmäinen selkeä, suuri indikaatio siitä ahneudesta, kiireestä ja välinpitämättömyydestä, mitä tapahtuu ihan joka tasolla (globaalissa) yhteiskunnassamme. Monella alalla on aivan liian kiire aikamme vitsauksen, tulosvastuun, takia. Ja mitä se ahneus Toyotalle maksaa? Alustavasti kymmeniä miljardeja euroja. Kyllä kannatti säästää laaduntarkkailussa.

Lääkärit saisivat hoitaa yhtä potilasta maksimissaan 15 minuuttia, ja sen kyllä huomaa. Hieman pidempää diagnoosia selittäessäni, lääkäri keskeyttää turinani pikapikaa, sillä kello käy ja potilas pitää ulostaa nopeasti. Toinen on jo ovella kiroamassa lääkärin ainaista myöhästymistä (!).

Omalla alallamme (digitaalinen markkinointi) ei ole enää aikoihin ollut aikaa testaukseen, saatika koko konseptin muuttamiseen, jos huomataankin, että se on ihan älytön. Onneksi siitä ei suurta katastrofia seuraa jos verkkosovellus ei toimikaan. Mutta tosiasiassa verkkosovelluksista yli puolet pitäisi, autoalaa seuraten, kutsua takaisin korjaamolle.

Tulosvastuun vitsauksesta pääsee helpoiten karkuun yksilötasolla. Jos sinulla on mahdollisuus ja halu, kannattaa tutkia omaa yrittäjyyttä, tai yrittäjyyttä kavereiden kesken. Se nostaa elämänlaatua - kun se onnistuu. Sitä ennen se on stressiä, stressiä ja pelkoa epäonnistumisesta. Miksi sen pitäisikään olla helppoa, jos elämä vaikeuksien jälkeen on mahtavaa?

Olen jo ajat sitten tehnyt itselleni lupauksen, etten mene yhteenkään superkasvua ja vain materialistisia tavoitteita hamuavaan yritykseen töihin. En luultavasti enää mukavan yrittäjyyden jälkeen pystyisikään. Emme Viidakkorummussa ole, eikä meistä tule varakkaita, mutta onnellisempia meistä kaikista on tullut.

Toyota voi, ja ottaakin näin suuresta asiasta opikseen, kunnes suuromistajat taas kaivavat ne japanilaisen, kirsikkapuun taimia syövän vitivalkoisen villihevosen turpajouhista tehdyt ruoskat kaapeistaan, ja antavat paukkua. Hyvä ja paha jatkavat ikuista taisteluaan. Lähde pois, tojotien tekijä, lähde pois.

Jari, VIIDAKKORUMPU

5. helmikuuta 2010

Nainen jolla on Huskyn silmät

Sharbat Gulasta tuli v. 1984 kuuluisa, kun amerikkalainen valokuvaaja Steve McCurry nappasi afghaanitytöstä kuvan pakolaisleirillä. Tytön vanhemmat oli tappanut Neuvostoliiton armeija.

Vuonna 2002 McCurry jäljitti tyttöä uudelleen, ja löysikin hänet Afghanistanin syrjäseuduilta. Henkilöllisyys todistettiin iiriksistä, mistäpä muustakaan. Ko. teos on kuvaus sanonnalle "vangitseva katse". Ja vaikka vuodet ovat vierineet, iirikset eivät sammu (alla).

Steve McCurryn näyttely Salon Taidemuseossa 13.2.-2.5.2010.

 

Jari, VIIDAKKORUMPU

4. helmikuuta 2010

Dude is the man!


Yksi omista suosikeista, varsinkin lllllllloistavan The Big Lebowskin jälkeen, Jeff "The Dude" Bridges, esittää pääosaa vain 7 miljoonalla taalalla tehdyssä indieleffassa Crazy Heart.

Vaikuttaa hieman kantriversiolta The Wrestleristä, mutta veikkaanpa että tämä on sympaattisempi. Ensimmäiset arviotkin (Time -lehti) ylistävät filkkaa. Btw, aika harva varmaan tietää miehen maalanneen tauluja ja tehneen musaa jo vuosikymmeniä.



Jari, VIIDAKKORUMPU

Mediablogit.com


Markkinointi&Mainonta -lehden verkkosivulla on uutinen. Uutinen puhuu Jarno Wuorisalon luomasta mediablogien hakemistosta. Ja kappas keppanaa, pitää ostaa Jarnolle keppanaa! Meidän blogimme komeilee suurimpana gorillana kaikista (voit Jarno lunastaa keppanat antamalla osoitteesi jari(at)viidakkorumpu.fi)

Kukas se ketun hännän.....ei vaan, palvelu on juuri sellainen mitä olen itsekin kaipaillut.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Kolumnisti osuu Jormaa silmien väliin

Aika harvoin voi mistään mediasta lukea jotain niin kiteyttävää ja osuvaa, kuin eilisessä (3.2.2010) HS:ssa ollut Korhosen Rikun kolumni Ollilan Jopen löpinöistä - ja oikeastaan siitä suuresta näkökulmaerosta, joka maassamme juuri nyt vallitsee. Kannattaa seurata Rikun puuhia. Ei ollut ensi kertaa hän osumahommissa.

Kolkkain laki
Olen kiitollinen Jorma Ollilalle. Reilu viikko sitten hän kirjoitti tähän lehteen Suomen kansantalouden haasteita luotaavan tekstin.

Puheenvuorossa ei ollut omaa sisältöä. Se oli tuttua globalspeakia, jota voi päivittäin lukea palstakilometrimitalla läntisten lehtien huolestuneilta pääkirjoitussivuilta. Mutta viimeisen kappaleen hengennostatuksessa Ollila käytti vertausta, joka paljasti itselleni jotain tärkeää omien elämänvalintojeni epäonnistumisesta.

Ollila kirjoitti: "Yksilöinä meidän pitää joka aamu kaivaa itsestämme partiolaisen asenne ja vaadittava (sic) sitä myös muilta – jatkuva parantaminen niin pienissä kuin isoissakin asioissa pitäisi olla tavoitteemme."
Kuten Ollila, minäkin olen entinen partiolainen. Kolmisenkymmentä vuotta sitten kävin kahdesti kotilähiöni Ilpoisten Vuorenkävijöiden yhteislippukunnan laumaillassa.

Ensimmäinen kerta sujui kai hyvin, koska en muista siitä mitään. Toisella kerralla meille aloitteleville sudenpennuille annettiin tehtävä. Kattoon oli ripustettu villalankaan sidottuja Pihlaja-karkkeja. Meidän oli saatava ne syödyksi ilman käsiä.

Ilman käsiä? Tehtävä oli järjetön. Tuijotin karamellia ahneena kuin Aisopoksen sadun kettu. Hamuilin huulillani. Sitten sorruin epäkolkkapoikamaiseen käytökseen. Revin paperin sormin auki ja tungin karkin suuhuni. Päätin lopettaa sekä partion että nousuni talouselämän huipulle.

Ollilan kirjoituksesta käsitin, etten tuolloin epäonnistunut vain leikkimielisessä tutustumistehtävässä, vaan "saumattomassa integroitumisessa laajempaan globaaliin arvoverkkoon".

Ehkä juuri tuolloin omaksuin asenteen, jolla ei koskaan tienata Ollilan edellisvuotista 7,8:aa miljoonaa euroa. Eikä sillä lyhytnäköisellä asenteella pystytetä suojaavaa kansallista havulaavua maailmantalouden tuiskuihin, vaan todennäköisemmin jäädään oman olohuoneen lämpöön naukkailemaan Trangia-keittimeen tarkoitetut spriit.

Partiolaiset kutsuvat kokoontumistilaa "koloksi". Omien partioaikojeni Suomea voisi nykynäkökulmasta kutsua globaalikaupan koloksi. Sen jälkeen kaikki on muuttunut. En tiedä, tehdäänkö Pihlaja-karkkeja enää, ja jos tehdään, se tuskin tapahtuu Suomessa.
Entisenä opettajana tiedän silti jotain ahdistuksesta, jota osa 2000-luvun nuorista tuntee elintasokilpailun, työelämän epävarmuuksien ja luonnontuhojen edessä. Onkin aika päivittää ikimuistoinen kolkkain laki "Tottele, älä hellitä!" vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä: "Tottele rikkaampaasi, äläkä hellitä, vaikka tehtävä olisi järjetön."

3. helmikuuta 2010

Pankit herätkää!

Olen jo pitkään pyytänyt omaa pankkiani (Nordea) heräämään nykyihmisen verkkotarpeisiin. Nordean Solo on palveluna pysynyt jotakuinkin samana viimeiset kymmenen vuotta, mitä nyt pari viimeistä päivitystä ovat vieneet käyttöliittymää ja -kokemusta...taaksepäin (!!!?).

Nyt samaan ongelmaan alkaa puuttumaan myös blogisfääri - ja toivottavasti myös lehtimedia. On käsittämätöntä, miten ylenkatsoen voidaan asiakkaita kohdella!

P.S. Jos pankki-immeiset ette tiedä millainen palvelu teidän pitäisi tehdä, tutustukaa esim. Balancioniin tai ulkomaiseen Mint-palveluun.

Jari, VIIDAKKORUMPU

2. helmikuuta 2010

Miksi istumme kokouksissa?

 

Olen edelleen hieman ihmeissäni kun löysin itseni Turun Yrittäjistä, saatika sen hallituksesta. Olen nimittäin ammattini kautta kasvanut uuteen globaaliin maailmaan kiinni (käytännössä internetin kautta). Siellä toimii tuhat ja yksi erilaista foorumia, keskustelupalstaa ja blogia, puhumattakaan sosiaalisen median palveluista. Jokaiseen niistä voi osallistua omalta koneeltaan. Jokaisessa niissä voi vaikuttaa. Jokainen niistä poikii myös fyysisiä ryhmiä jotka kokoontuvat, harrastavat, ja tekevät oikeita asioita.

Muutama yrittäjäkokous vyön alla mietin entistä enemmän, miksi mukavat ja pätevät ihmiset istuvat, osa jopa useasti joka viikko, tuntikausia kokouksissa? Vastausta hakiessa pitää purkaa alkutilanne:

Mitä Turun Yrittäjät oikeasti tekee, ja tärkeämpää - mitä se edes voi tehdä?

Virallisen liturgian ja kaunosanat kai tietävät kaikki, elleivät nukahda kesken lukemisen, mutta jos Yrittäjäjärjestö haluaa olla olemassa vielä 2020, tuo kysymys olisi syytä miettiä aidosti läpi. Muuten on suuri vaara, että ihmiset istuvat tuntitolkulla turhissa palavereissa, jotka aiheuttaa oman organisaation jämähtänyt ja jäykkä toiminta.

On esim. aivan turha vaiva pohdiskella sitä, etteivät nuoret yrittäjät tule mukaan toimintaan, ellei ole mitään oikeaa tarjottavaa. Se aika, jolloin yritykset olivat suljetuissa karsinoissa ja ostivat toisiltaan, on ohi. Nyt kaikki tarjonta pitää kääntää ulospäin. Netin kautta sen voi kääntää samalla vaikka Papua Uuteen-Guineaan.

(Nuoretkin) Yrittäjät haluavat kuitenkin ennen kaikkea turvaa ja jatkuvuutta. Mitä sen eteen olisi konkreettista tehtävää korulauseiden sijaan? Omat tavoitteet ovat mm.:

1. Yrittäjien työttömyysturva samalle tasolle kuin muilla työntekijöillä, puhumattakaan siitä ”spitaalista”, että yrittäjän puolisonkin turva kärsii jos on ”yrittäjän pari”.
2. Erilaiset maksut (TyEL, verotus, Sotut, jne.) porrastetuiksi tai selvää helpotusta pienyrittäjille. On aivan järjetöntä, että pienyrittäjät (joita on jotain yli 70% kaikista yrittäjistä) maksavat samantasoisia maksuja kuin suuryritykset.

Ja on aivan sama kuka nuo parantaa: Suomen-, Varsinais-Suomen- tai Turun Yrittäjät. Jokaista  tarvitaan, sillä pelin viimeisessä kentässä on vastassa Kataisenkova Valtio, joka Verokarhu oikeana pakkinaan teilaa yrittäjien joukkueen alle nanosekunnin, ellei joukkuepeli ole kunnossa.

Jari, VIIDAKKORUMPU

1. helmikuuta 2010

Yes we can!

Markkinointi idässä voisi olla helpompaa. Voisi käyttää ihan vapaasti ketä vaan mainoskuvissa, puhua mitä sattuu jne. Tähän tölkkien kierrättämiseen ohjaavaan kamppikseen törmäsin Tallinnan lentokentällä.


Me taas joudumme täällä kotimaassa turvautumaan sääntöihin ja asetuksiin. Toivomme silti, että menisit suunnittelemamme ja tekemämme kampanjan Facebook-sivulle tai itse pääareenalle. Jollet niin HD-telkuista ja -tekniikoista perusta, kilpailuissa ainakin on makeita palkintoja.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Teräväpiirtokiertue 2010 roadshow


Asiakas: Digiphilos Oy + JR Adapteri Oy
Työ: Teräväpiirtokiertueen 2010 verkkosivusto
Projektin kesto VR:n osalta: suunnitteluineen päivineen n. kuukausi

Alan isot pelurit järjestävät Suomen suurimman HD-, eli teräväpiirtotekniikkaan liittyvän roadshown, jossa kuukauden aikana koulutetaan yli 1000 jälleenmyyjää, ja vieraillaan yli kymmenessä kauppakeskuksessa ympäri Suomen. Tehtävämme on markkinoida ja hoitaa jälleenmyyjien liittyminen koulutuksiin, puffata tilaisuuksia kauppakeskuksissa, lehdissä, verkossa, jne. jne.