15. kesäkuuta 2011

Mihin tekniikka menee 2011-2015?

Nää on niin näitä... kaikki "mobiilirevenuet" nousee tsiljoonakertaisiksi ja kodit juttelee sulle aina kaikkialla, mutta silti: Erittäin tyylikkäästi tehty.


Digital Life: Today & Tomorrow from Neo Labels on Vimeo.

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0 Oy

14. kesäkuuta 2011

"Aurajoen multimediatalon" tuparit 9.6.2011

Ehkä saadaan kohta parempi nimi tälle monimedia-multituotos-mainos-it -talollemme, mutta tässä pari valoisaa kuvaa tupareista, sisältä ja ulkoa.

Niin kivaa oli, että otetaan tämä tavaksi. Eivät kuitenkaan innostuneet, kun ehdotin kahden viikon välein.

Kiitos GoodMood, Place Marketing, Revolver, Arokki, BSP Media, Innolink, More On (ja Viidakkorumpulaisetkin).


 Talomme edusta on Aurajoen vierasvenesatama. Siellähän sitten oltiin + 28C lämmössä, iltakympiltä. Kuvassa myös Muusa.



Ruokaa, veljeksiä, juomaa ja DJ:kin löytyi.

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0

9. kesäkuuta 2011

Applikaatioiden ja Facebook-sovellusten tekeminen on riskialtista

Applen julkistamat uutuudet omiin iOS5 ja Lion -käyttöjärjestelmiinsä sisälsivät monta sellaista ominaisuutta, joilla suositut kolmannen osapuolen tuottamat applikaatiot ovat saaneet miljoonia käyttäjiä: Dropbox, Instapaper, Sparrow ymv. ovat kaikki vaarassa kuolla.

Ajatelkaa nyt: Apple saa suositusta applikaatiosta, jonka joku muu ideoi ja tekee, 30% sen liikevaihdosta sekä sen tuomat mainosvirrat, (mitkä lienevät paljon enemmän kuin sovellusmyynnistä saadut tulot). Sen jälkeen se liittää sovelluksen sellaisenaan tai parempana kylmästi seuraavaan omaan järjestelmäänsä. Wham- Bam-Thank-You-Mam!

Hyvää Applelta oli sen idea pilvipalvelusta, iCloudista. Siinä käyttäjän elämää helpotetaan ilman, että käyttäjän tarvitseekaan tietää miten, "it just works!".

Facebook muuttaa ja muuttuu jatkuvasti häijymmäksi rahantekokoneeksi omistajilleen. Sitä kehitetään koko ajan jakamaan enemmän käyttäjien antamia tietoja mainostajille ja itselleen. Uusimpana tämä kasvojentunnistusominaisuus, joka teidän kaikkien pitää taas käydä asetuksista kieltämässä.

Kun nyt luomme omaa Osulaamme, on selvää, että moinen tulee jossakin välissä olemaan jomman kumman (tai kolmannen, Googlen) jätin ominaisuus tai sovellus. Ainoa, joka meidät tulee erottamaan niistä on se, että olemme aina pienenpieni paikallisyritys, joka ei kerää käyttäjädataa eikä muuta sääntöjä yksipuolisesti. Ts. emme mene ohjemoinnissamme tai ahneudessamme niin pitkälle kuin voisi mennä.

Jossakin pitää olla raja, edes bittivirtaan piirretty

Itsellä alkaa olemaan mitta täysi kaikkia suuria kohtaan, vaikka ne ovatkin loistavia ja nerokkaita työssään. En halua, että tietokonemaailmaa hallitsee kohta vain yksi tai kaksi Skynettiä (Ja olen itse sitoutunut Applekäyttäjä).

Haluan tukea kaikkia meitä, jotka yrittävät tuottaa ominaisuuksia, sovelluksia, verkkosivustoja avoimien lähdekoodien "päälle". Silloin muut voivat ottaa ne myös käyttöönsä, parannella ja jakaa niitä laajemmalle. Koitetaan tehdä jotain, joka ei perustu osakkeenomistajien aina lisääntyvän rahanhimon palvelemiseen. Siitä aiheesta muuten ihan ok elokuva oli juuri katsomani The Company Men.

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0

8. kesäkuuta 2011

Yritysmuutosten jälkeen - kuolema ei tullut taaskaan

Kevään aikana koimme oikeastaan kaikki pahimmat muutokset mitä yritys voi kohdata: henkilövaihdoksia, toimitilan ja työkalujen vaihdot sekä suurimman asiakkaan 90% menetyksen, jonka työt tekivät liikevaihdostamme noin 50%. Rehellisesti luulin vielä maaliskuussa, että nyt tuli kuolo. Eipä tullut, taaskaan.

Olimme nimittäin samassa tilanteessa vuonna 2007 lopussa, kun silloinen suurin asiakkaamme (joka toi myös n. 50% liikevaihdostamme) sai oman osastonsa kuntoon. Luulin silloinkin lopun tulleen, kunnes vanha työtuttuni siirtyi erään toimiston digivetäjäksi, ja he korvasivat edellisen suurasiakkaamme.



Monimediatalomme (Vanha Roccan talo Aurajokirannassa) yritykset tukevat toinen toisiaan, eli antavat työtä. Jokainen täällä olevista yrityksistä on hieman erilainen, joten homma pelaa. Lisäksi viereisestä talosta löytyy uusin kumppanimme, mainostoimisto 4ulottuvuutta, joka palkkasi entisen työtutun digipuolen vetäjäkseen, ja ensimmäinen yhteinen (suuri) projektimme startannee loppukesästä.


Suurin ponnistuksemme kuitenkin on ollut oma palvelumme Osula, jota tehdään parhaillaan. Se on siis edullinen paikallinen mainoskanava yrityksille (ja kuluttajille ilmainen). Siellä mainokset osuvat vain heille, ketkä sitä haluavat (siitä nimi Osula).

Osula on kuitenkin toisen yritykseni, Pikku Apurin, ensimmäinen palvelu. Se ei siis ole Viidakkorummun tuote. Yritän saada Osulasta toisen kivijalan Viidakkorummun rinnalle. On riski toimia vain yhden varassa, kuten asiakasmuutoksistakin on huomannut.

Olemme kuitenkin toimineet koko ajan niiden periaatteiden varassa, mitä alussa sovimme: rehellisyys, avoimuus, suoruus ja muiden auttaminen. Siksi ei tunnu pahalta peilin edessä.

Lomalla luin upean kirjan yrittämisestä nimeltään Rework. Siinä v.1999 USA:ssa aloittaneet yrittäjät kertoivat sen Viidakkorummun tarinan, jota kohti itsekin olen alusta asti pyrkinyt. He ovat jo perillä, meillä on vielä matkaa jäljellä.

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0