28. helmikuuta 2007

Kohdennettu mainonta + ohi ja yli ampuva myynti

Kohdennettu mainonta on termipari josta nyt alallamme kohkataan. Valitettavaa silti ettei a) se vielä toimi ja b) kamppiksiin ei käytetä järkeä, vaikka "jotkut" kohdennustiedot saataisiinkin rekisteristä. Itselleni on nyt viikon sisään tullut:

a) omistamani automerkin lähettämä mainos, jossa kaupattiin autoa joka minulla jo on
b) tilaamani sanomalehden tilausmainos, jonka tilaaja olen pitkään ollut
c) neljä puhelinmyyntisoittoa, joista kolmessa kaupattiin ihan päin persettä (Ase&Erä -lehti, varmaan kun olen mies --- Vene-lehti, kun en suostunut tilaamaan Ase&Erää, jne.)

Suomeenkin on syntynyt muutamia rekisteritietojen analysointiin keskittynyttä yritystä jotka käsittääkseni menestyvät pirun hyvin. He segmentoivat meidät kuluttajat tietojemme perusteella lokeroihin, tyyliin "keskituloinen lapseton pariskunta".

Mietipäs hetki mitä vaihtoehtoja tuollainen yksi lokero voi pitää sisällään...

On se tietysti alku että edes jotain karsintaa tapahtuu, mutta suuressa maailmassa esim. verkkokauppa Amazon osaa jo kaupata melko hyvin aikaisempien ostotietojen perusteella. Ehkä juuri nuo aikaisemmat ostotiedot olisivat täsmällisempi mittari mainonnan alustaksi? 2 krt viikossa tandoorikanaa mässyttävä, iPod-sukkia tilaava, 3 pulloa viikossa punaviiniä juova, H&M:n vaatteita käyttävä ja kuntosalilla käyvä lapseton pariskunta tilaa mielummin Image-lehden kuin Ase&Erän.

Itse olen ainakin sen verran kiireinen että olen saanut aivottomasta puhelinterrorista tarpeekseni. Olen valmis toimivan kohdennetun mainonnan uhrilampaaksi, mutten muuten. Tuolla voit irtisanoutua mm. puhelinmainonnasta, jos olet samanlainen.

Jari, VIIDAKKORUMPU


1 kommentti:

  1. Anonyymi15.55

    Heip. Tuo ^ oli päivän paras linkki. Sanouduin oitis irti kaikesta suoramainonnasta. Tai nyt voin ainakin sanoa niin kaikille, jotka yrittävät jotain.
    Keep on keepin'

    VastaaPoista