4. kesäkuuta 2010

Anna mulle miljoona!

Tämä väitöskirja on totta. Omatkin kokemukset osoittavat, että aika harva asiakas on kiinnostunut pitkäjänteisistä (lue: järkevistä) sovelluksista. Tulos pitää näkyä heti, ja mieluiten sen pitää olla suuri. Lieneekö tulosvastuu -sanalla sanansa sanottavana?

Jay Leno on rikas. Mitä mies teki kun sai rahaa? Osti 150 kallista autoa. Nyt ne makaavat vanhassa lentokenttähallissa vartijoiden ympäröimänä. Olisi mielummin maksanut läheistensä velat pois? Ehkä maksoikin?

Perusjamppa tai jampatar ei koskaan saa paljon rahaa. Ei sitä saa edes osakkeiden omistaja.

Me, internetin osaajat, voimme tehdä uusia palveluita. Niitä tehdäänkin 10 päivässä - pelkästään Suomessa. Osassa on ajatus takana: tehdään paremmin kuin ennen, mutta monessa on: antakaa miljoona!

Aika harvassa ovat kollegat, joka ovat kiinnostuneita ammattitaidostaan. Kun opiskelee ja tekee sydämestään, saattaa joskus saada rahaa. Sitä ei mietitä. Tulee jos on tullakseen.

Don Draper, Mad Men -sarjan päähahmo, on luova mainosjohtaja 60-luvulla New Yorkissa. Hän on oikea kusipää elämässä, mutta loistava työssään. Lucky Strike ja erilaiset viskit pitävät hänen aivonsa liikkeessä. Mitä asiakas oikeasti haluaa? Mikä on se oikea kysymys? Don Draper hakee sen. Minä haen sitä. Me haemme sitä. Sen oivallettuamme saamme "kicksit". Ymmärrämme jotain, mitä asiakaskaan ei ole ehtinyt tai pysähtynyt miettimään. Miljoona? Ei sellaisia mietitä.

Kun asiakas haluaa kaiken, siihen pitää varautua. Syksystä 2010 Viidakkorummusta saa tilastoinnin kassalta asti, jos haluaa. Kuinka moni kulki mainokselta kampanjasivuille, JA kuinka moni sivuilta liikkeeseen ostamaan? Ei miljoonaa. Realiteetteja.

Osula avataan syksyllä. Sen tarkoitus on auttaa pienyrittäjää Turussa. That's it. Ei suurta vaan pientä. Ei tule miljoonaa. Tulee hyvä mieli.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti