12. toukokuuta 2011

Miten menestyt yrittäjänä?

Tähän loistavan verkkosivuston loistavaa tekstiin ei meidänkään kokemuksien mukaan ole mitään lisättävää.

1. ASAP kapsahtaa omaan nilkkaan
ASAP viestittää, että jokin on huipputärkeää ja ”mahdollisimman pian”. Ja jos kaikki on huipputärkeää, mikään ei ole. Ja lisäksi kiirehysteriasta koituu turhaa stressiä.
2. Lähetä kaikki viideltä kotiin
Lisätyötunnit eivät ole tarpeen, vaan paremmin tehdyt työtunnit. Jokainen yritys tarvitsee niitä, joilla on elämää työpaikan ulkopuolellakin, niitä, jotka haluavat saada työnsä tehdyksi ennen kuin sukeltavat vapaalle.
3. Hyväksy hidas ja hallittu menestys
Äkkimenestystarinat ovat yleensä pelkkä kaunis tarina. Todellisuudessa menestykseen tarvitaan hidasta prosessia, ajattelua ja pohjustusta. Nopea menestys on yleensä tähdenlento. Kärsivällisyys ja hitaus palkitaan!
4. Sano suosiolla ei
Laita asiat tärkeysjärjestykseen ei-sanan avulla.
5. Lyhennä työlistaa
Pilko pitkä tehtävälista osiin, sillä liian pitkä lista on epämotivoiva ja uuvuttava sekä aiheuttaa syyllisyyttä. Jos tehtävänä on sata asiaa, jaa se kymmenen kohdan lappuihin, ja pidä vain yksi työpöydällä.
6. Mene nukkumaan
Valvomalla muutaman ylimääräisen muka-pakollisen työtunnin takia tuhoat työmoraalisi, luovuutesi ja asennoitumisesi. Väsyneenä on vaikea nähdä uusia reittejä ja mahdollisuuksia, ja olet ärtynyt, jolloin muutkin tulevat huonolle tuulelle.
7. Riittävän hyvä riittää
Useimpiin ongelmiin löytyy arkisen yksinkertainen ratkaisu. Tällainen ongelmanratkaisu ei kerää ihastuneita huudahduksia tai ansaitse Vuoden Nero -titteliä, mutta homma saadaan hoidettua ja voidaan siirtyä seuraavaan. Valitse siis riittävän hyvä, jos sillä saa homman hoidettua.
8. Minimoi palaverit
Yhden tunnin kokouksen pitäminen kymmenelle henkilölle tarkoittaa kymmentä menetettyä työtuntia. Onko se sen arvoista? Yleensä saman asian voisi hoitaa vaikka seitsemässä minuutissa tunnin sijaan tai pienenmikin joukko hoitaisi saman asian. Jos palaverilla ei ole etukäteen saatua eteenpäin vievää agendaa, unohda palaveri.
9. Eliminoi keskeytykset
Pahimpia ja yleisimpiä keskeyttäjiä ovat palaverit (joita ei ole edes valmisteltu), puhelut ja sähköpostin bling-ääni. Jokaisella työpaikalla pitäisi olla rauhoitettu aika ja paikka, jolloin näiltä keskeytyksiltä voisi välttyä. Tästä syystä etäpäivät koetaan tehokkaiksi.
10. Luo vähemmän mutta parempaa
Loistoideat muuttuvat nopeasti surkeiksi, jos yrittää toteuttaa kaikkea kerralla. Valitse vain briljantit ideat, karsi perushyvät pois.
11. Kevennä
Mitä massiivisempi jokin on, sitä työläämpää on kääntää sen kurssia. Jos siis pitää yrityksen keveänä, voi tehdä nopeitakin muutoksia.
12. Vähemmällä pärjää
Pitääkö olla iso toimisto keskeiseltä paikalta? Pitääkö itse palkata kaikki osaajat vai voisiko jotain ulkoistaa? Tarvitseeko hienoja härpättimiä firman logolla? Autotalleissa aloittaa jatkuvasti hienoja yrityksiä.
13. Kasvu ei ole menestyksen ehto
…toisin kuin usein ajatellaan. Mitä enemmän yritys kasvaa, sitä suuremmat kulutkin sillä on. Anna siis yrityksen kasvaa hitaasti ja tunnustele, mikä tuntuu hyvältä. Suuri tai suurikasvuinen ei ole itseisarvo. Pieni on jo itsessään hieno päämäärä.

Lähde:
 

Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti