13. heinäkuuta 2011

Onnellisia töitä?

Kesällä aivot poistavat menneen puolivuoden työajan kuonaa. Kaikki se stressin aikaansaama nokittelu, alituinen kiire ja ilottomuus valuu ulos tehdäkseen tilaa taas syksyllä saapuvalle samanmoiselle saastalle.

Yrittäminen on parhaimmillaan parasta, mutta kädet sydämille: Kenellä on ollut iloa tehdä mukavien asiakkaiden kanssa paineettomasti onnelista työtä? Harvassa olette. Usein me kaikki vaan suoritamme eteenpäin, jotta seuraava palkka tulisi.

Itse olemme koittaneet ratkoa tätä ikuisuuspulmaa skaalamalla toimintaa alemmas, pienemmäksi. Silloin ei tarvitse tehdä niin paljon, niin nopeasti. Riittää se aika elämiseenkin.

En kyllä tiedä onko tämäkään hyvä. Kun on pienempi, yrityksen kassassa on vähemmän rahaa ja se huolettaa hulluna: Selvitäänkö ensi kuusta?

Asiaa ei yhtään auta monen suuremman laskunmaksutapa pienille: Kaksi kuukautta myöhässä ei ole enää poikkeus. Kenen kassa kestää moista?

Voi kun saisi useammin tehdä onnellisia töitä. Sellaisia, josta oma ja vastapuoli on ylpeä ja iloinen - etuoikeutettu - päästäkseen edes tekemään moista. Meille on suotu niitä viiden vuoden aikana muutama. Ja ne menestyvät ja tuottavat asiakkailleen eniten myös hyötyä.

Lähdettäisiin (taas) siitä, että suunnitellaan kunnolla: Briljantti idea ja riittävä suunnittelu sekä materiaalien tekoaika. Sen jälkeen vasta katsotaan, koska olisi mahdollista saada valmista. Hyvin tehtyä. Valmista.

Pienellä lämmöllä ja riittävällä ajalla saa aina parasta sekä maukkainta ruokaa.

EDIT:


Jari, VIIDAKKORUMPU 2.0




1 kommentti:

  1. Ymmärrän angstisi. Liian pieni ei voi olla, liian iso on taas liian kankea ja ankea. Itse yritän löytää sopivan balanssin koon ja notkeuden välillä.

    Maksuhäiriöisten asiakkaiden kanssa toimiminen on aina perseestä, mutta ajattele asiaa näin: jos firmasi toimittaisi asiakkaalle toimituksen pari kuukautta myöhässä, etkä edes aidosti olisi pahoillasi, miten luulet että asiakkaasi suhtautuisivat? Aika kylmää kyytiä olisi tiedossa, veikkaan. Eivät operaattoritkaan jää odottelemaan paria kuukautta laskun maksamista, prosessi on automatisoitu. Ja kyseessä on paljon pienemmät hilut.

    Laskut kerran viikossa, ja jos rahat eivät tule tilille ajallaan niin luuri käteen. Jos asiakas tekee samaa toistuvasti, vika on valitettavasti siinä, että et ole ollut tarpeeksi selväsanainen. ;)

    Tsemppiä.

    VastaaPoista