11. huhtikuuta 2007

Kumppanuudesta.

Sellaisen havainnon olemme tehneet että avoin kumppanuus nostaa taas uudelleen päätään. Ehkä puhdas alihankintamalli ei pidemmän päälle toimi isännän eikä rengin mielestä, sillä nyt on kysyntää mallille jossa esim. mainostoimisto hakee suoraan digiosaajaa tasavertaisena rinnalleen.

Jotkut mainostoimistot ovat vuosien saatossa palkanneet itselleen omia digiosaajia, ja se tekee tasavertaisen kumppanuuden digiyrityksen kanssa heti mutkikkaammaksi - kumppania käytetään yleensä vain silloin kun ei itse ehditä millään. Tilanne on lähtökohdaltaan absurdi, koska tällöin aikataulu on mahdoton hinnan ollessa silti "normaali". Vähitellen molemmat saattavat pettyä ja suhde voi kuihtua.

Itse olemme koittaneet tuoda kumppaneillemme ja isännillemme varovasti esiin hinnoittelumallia, jossa nopeus (urakointi) maksaa. Eli jos venymme ja painamme kaasu tanassa, hinta on suurempi verrattuna hyvin briefattuun normituotantoon - ja aikatauluun. Tällöin toivon mukaan kaikki oppivat antamaan työrauhan, aina asiakkaasta lähtien.

Kylä se o niin jotta: Joka tasolla pitää tehdä oma osansa kunnolla. Vain tällöin asiakkaalle tehtävä tuotanto onnistuu, sillä jos jossakin tuotantoketjun osassa joudutaan venymään, tai tekemään työ liian vähillä tiedoilla, koko tuotanto menee perseelleen. Ja soittaako asiakas sen jälkeen uudelleen?

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti