4. joulukuuta 2008

Etiikka ja moraali työelämässä

Kaksi suurta muutosta tulee siinä vaiheessa, kun kasvaa lapsesta aikuiseksi ja astuu työelämään. Ne ovat etiikan ja moraalin käsitteet. Niitä kovin harva yritys tunnustaa miksikään, saatika arvoikseen. On kyllä luottamusta, kunnioitusta, rehellisyyttä ja muuta bullshittia seinäplakaatit piukassa.

Selkeimmät esimerkit otsikon mainitsemien sanojen puutteesta ovat vain rahan vuoksi tehdyt yrityspäätökset, kuten esim. eräs entinen Helsinkiläinen mainostoimistosuuruus, joka ilmoitti tekevänsä täst`edes kaikki digituotantonsa Intiassa.

Päätös on herättänyt (tietysti) melkoista keskustelua alan sisällä. Minusta siinä ei ole mitään muuta "kummallista" kuin se, että uutinen koski ensi kerran (julkisesti) mainonta-alaa, joka alana on herkkyydessään vertaansa vailla. Herkkyys puolestaan johtuu siitä, että muutaman vuosikymmenen alaa hallinneet tavat, etuoikeudet ja tottumukset ovat digitaalisuuden myötä ropisseet historian suureen kirjaan. Enää ei hedelmäkoreilla juhlita. En tosin tunne ko. yrityksen toimintatapaa, mutta väkisinkin tulee mieleen se, että projektikohtaisen katteen putoaminen alle 60% on alkanut vaivata...

Odotan mielenkiinnolla, miten suomalaiset yritykset ylipäänsä saavat liiketoimintansa kulkemaan, kun jo nyt haasteelliset asiat, kuten mm. seuranta ja jälkihoito ovat retuperällä, vaikka tuotanto istuisi vain kiviseinän toisella puolella.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti