3. joulukuuta 2010

Mikroyrityksen strategia

Strategiasta puhutaan ylevästi. Sitä tekevät vain ylevät henkilöt ylevissä hirsimökeissä juoden 16 vuotta vanhaa ylevien maiden Lagavulinia.

Pienellä mikroyrityksellä se menee niin, että yksi valvoo muutaman yön juoden halpaa Chang-olutta ja ilahduttaa kaikkia tuttujaan niin kätevästi käsillä olevien sosiaalisten mediakanavien kautta.

Sen jälkeen kun on pari päivää sivallellut itseään henkisellä raipalla ja orjantappurakruunulla, istuu alas koneelle, avaa Keynotin ja kirjoittaa. Kirjoittaa. Kirjoittaa. Kirjoittaa: Roolit, osaamisen keihäänkärjet, opiskelualueet, projektien hallinta, kommunikaatio, kumppanit, hinnoittelu, jne.

Tekee selkoa menneistä vuosista ja kuluvasta. Vetää johtopäätökset. Kirjoittaa tulevasta ja sitä seuraavista. Vetää johtopäätökset. Toimeenpanee Kill Your Darlings -metodin. Lopettaa kirjoittamisen.

Sen jälkeen koko porukalla homma läpi, keskustelua, korjauksia ja lopullinen versio.

Lopullinen suunnitelma (strategia) jaetaan steppeihin ja priorisoidaan sekä roolitetaan. Sen jälkeen rahtikselle porukalla juhlimaan onnistunutta suunnitelmaa. Parin kaljan jälkeen tuntuu siltä kun homma kulkisi autopilotilla.

Sen jälkeen arki, raipat ja orjantappurat. And so it goes again.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti