Mainonnan/Markkinoinnin kuuma suunta juuri nyt on tietokantapohjaisisten asiakasrekistereiden hyötykäytössä, suusta-suuhun (tai oikeastaan tietokoneelta-tietokoneelle) -markkinoinnissa, sekä ylipäätään ”ihmisten itsensä tilaamassa mainonnassa, joka ei ole mainontaa." Valtaosaa näiden yhdistelmistä voi kutsua viraali-, ambient, puskaradio-, viidakkorumpu- tai xxxmarkkinoinniksi.
Ainoa oikea vastaus (ja rehellinen) lienee tulospohjainen, yksilökohtaisiin tavoitteisiin sidottu palkkio. Jos esim. haluat verkkosivuillesi kävijöitä, ja sitä kautta myös asiakkaita, katsotaan tilastoista taaksepäin, asetetaan tavoite, ja hinnoitellaan tavoitteen saavuttaminen.
Jos jäämme 20% tavoitteesta, palkkiostamme vähennetään 20%. Jos taas ylitämme sen 20%:lla, laskutamme +20%:a. Keinoista viis – ne ovat meidän työtämme. Jollekin voi toimia villitkin keinot, jotka eivät ”johtoryhmässä” oikeita kanavia pitkin edes menisi läpi.
Tai jotain…
Jari, VIIDAKKORUMPU
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti