10. lokakuuta 2006

Viraalikampanjoiden hinnoittelu?

Mainonnan/Markkinoinnin kuuma suunta juuri nyt on tietokantapohjaisisten asiakasrekistereiden hyötykäytössä, suusta-suuhun (tai oikeastaan tietokoneelta-tietokoneelle) -markkinoinnissa, sekä ylipäätään ”ihmisten itsensä tilaamassa mainonnassa, joka ei ole mainontaa." Valtaosaa näiden yhdistelmistä voi kutsua viraali-, ambient, puskaradio-, viidakkorumpu- tai xxxmarkkinoinniksi.

Olemme ko. asiakastöissä törmänneet kuitenkin heti kevyeen bitumiseinään: miten ihmisiltä ihmisille -ratkaisujen hinnoittelu toimii? Osa toimii ilman vaikeuksia, mutta osaa on hankala hinnoitella perinteisten mallien mukaan. Ja miksi pitäisikään? Erilaiset ratkaisut hinnoitellaankin eri lailla.

On nimittäin vaikeaa pukea täsmäexelpiirakoiksi jotain vaikeasti mitattavaa.

Ainoa oikea vastaus (ja rehellinen) lienee tulospohjainen, yksilökohtaisiin tavoitteisiin sidottu palkkio. Jos esim. haluat verkkosivuillesi kävijöitä, ja sitä kautta myös asiakkaita, katsotaan tilastoista taaksepäin, asetetaan tavoite, ja hinnoitellaan tavoitteen saavuttaminen.

Jos jäämme 20% tavoitteesta, palkkiostamme vähennetään 20%. Jos taas ylitämme sen 20%:lla, laskutamme +20%:a. Keinoista viis – ne ovat meidän työtämme. Jollekin voi toimia villitkin keinot, jotka eivät ”johtoryhmässä” oikeita kanavia pitkin edes menisi läpi.

Tai jotain…anna hyvän kiertää,

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti