Listasin merkittäviksi luettavat työt mitä olemme vuoden aikana tehneet, ja joissa olemme olleet mukana: niitä on 32 kappaletta. Luvussa ei ole pikkutyöt mukana. Numero koostuu digitaalisista kampanjoista, -sivustoista, konsepteista ja iskuista. Lisäksi mukana on muutama perinteinen mainoskampanja ja yrityksen graafinen kokonaisuudistus. Se tekee 2,7 kunnon työtä per kuukausi. Neljälle se on liikaa. Se nimittäin kertoo, ettei töitä ole tehty riittävässä aikataulussa. Tulokset kyllä ovat olleet mairittelevia, ja asiakkaat tyytyväisiä, mutta kunnon töitä ei tehdä 7,4 työpäivässä!
Asiaan pitää tarttua rohkeammin nyt tulevana vuonna. Pitää kertoa teille, asiakkaille, että lisäämällä tuotantoaikaa saa esim. paremman idean, ja kaupanpäälisiksi testauksen – ilman että testataan sitä mukaa kun työ edistyy.
Viidakkorummun rooli digimediatuotannoissa on usein ollut olla se hieman takavasemmalla nuhruisessa samettitakissaan seisova hahmo, joka kuitenkin on todennäköisesti vastuussa siitä mitä pulpetissa virheettömänä paasaava hahmo tekee tai kertoo. Ts. olemme olleet suunnittelijana ja usein myös varsinaisen tuotannon tekijänä. Siihenkin pitää olla tyytyväinen, sillä se kertoo, että monet alamme ammattilaiset luottavat ja arvostavat taitojamme.
Itselläni oli tavoite saada muutama kunnon WOM (Word-Of-Mouth/ Viidakkorumpu) –kampanja toteutettua. Siinä onnistuimme puoliksi. Teimme yhden todella kaikki tulokset ylittäneen kampanjan, ja jatkoa seuraa. Kun roolimme kuitenkin on 80% alihankintaa suuremmille, olen huomannut, että monesti ”uuden ja erilaisen” kampanjan esteenä ei olekaan asiakas ja hänen ennakkoluulonsa, vaan myyjän konservatiivisuus ja pelko: ei uskalleta tarjota uutta, koska pelätään ettei asiakas tee enää sitä ”perinteisempääkään”. Ehkä ihan aiheellinenkin pelko -moni ei teekään. Suomi on kuitenkin digi-ideoinnissa jo jäänyt kauas muiden kelkasta. Täällä mennään edelleen insinöörisuperlatiiveilla ja hinnalla. Muualla tunne ja fiilis on nostettu jo usean idean isäksi.
Nyt kuitenkin "största möjliga tystnaden" kaikille kenen töitä saimme suunnitella ja tehdä, sillä klisee on totta: ilman teitä ei olisi meitä. Odotamme innolla jo syksyä (mutta lomailemme silti mieluusti heinäkuun). Kampanjat videoituvat, muuttuvat nerokkaammiksi ja tehokkaammiksi. Asiakkaat oppivat paremmin ostamaan laatua, rohkeampia ideoita ja järkevyyttä. Itse lupaan olla entistä suorapuheisempi ja edelleen ylirehellinen. Jotkut eivät siitä pidä, mutta ketkä pitävät, pitävät suuresti.
Kyllä se siittä, sano Manuki, eik ni?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti