8. toukokuuta 2007

Interaktiivinen markkinointi.

Iso sanapari, johon törmää ja pitääkin törmäillä, mutta tietävätkö alan ulkopuoliset (tai edes alalla olevat) mitä se on - tai mitä se ei ole? Koitan kertoa nyt oman mielipiteeni asiasta. Se perustuu kuultuun, luettuun, koettuun... ja monesti sadateltuun.

Se ei ole: webbisivu, vanhan markkinoinnin korvaaja tai yksittäinen tempaus.

Se on:

- Verkkosivusto, joka elää synkassa muun markkinointisi kanssa, muuttuen lähes päivittäin. Tietysti sivuston muuttumistiheys riippuu alasta, jossa yrityksesi liikkuu.
- Kampanjasivustojen ketju, jotka kytkeytyvät muuhun markkinointiisi ja myyntiin.
- Blogit, joiden luonne on vapaampi kuin yleensä jäykkien business-sivustojen. Vapaampi tyyli tuo asiakkaasi lähemmäs Sinua ja kietoo samanmielisiä sosiaaliseen verkostoon.
- Hakukonemarkkinointi, niin...tänään ei juuri muusta puhutakaan. Sen voi jakaa kahteen osaan: orgaaniseen hakuun, joka näyttää rehellisesti hakutulokset, ja maksettuun hakuun, jonka tulokset näet yleensä hakutuloksien oikealla puolella (esim. Googlessa). Molempiin voi vaikuttaa optimoimalla oma sivustonsa niin että hakurobotit noteeraavat ne. Optimoinnista on kirjoitettu webbi täyteen, joten naputa sana Googlen ja ota selvää.
- Sähköpostimarkkinointi, josta 98,8% on kamalaa (spämmipostit), 1,19% mitäänsanomatonta ja 0,01% kiinnostavaa. Tämän perusjuju on siinä että vastaanottajan pitää ensin pyytää tai antaa lupa lähettää hänelle postia. Miten sen sitten tekee? Tarjoa jotain kiinnostavaa ja/tai konkreettista hyötyä. Huvin ja paskanjauhamisen aika on ohi.
- Artikkelien kirjoittaminen, esim. alan lehtiin, sivustoihin, wikipediaan, jne. Keino, jolla voit saada odottamatonta arvostusta, ja jopa kauppaakin.
- Linkkien vaihtaminen, joka voi suomalaisille olla ylipääsemätöntä. Lähesty arvostamaasi henkilöä/ yritystä, ja ehdota www-linkkien vaihtoa. Mutta: valitse kumppanisi tarkoin, muuten saattaa tulla roppakaupalla vahinkoakin.
- Ja paljon muuta: RSS syötteet, podcastingit, sosiaaliset verkostot, jne, jne.

Näillä kaikilla keinoilla koitat saada keskustelua aikaiseksi asiakkaasi ja/tai kumppaniesi kanssa. Monologien aika on ohi. Perustavoitteita ovat lisäksi brändinrakennus, myynti, asiakaspalvelu, "pöhinän" herättäminen, jne.

Mutta tämä kaikki siis tulee elää perusmarkkinoinnin kanssa symbioosissa. Medioiden sirpaloituessa Sinun on tärkeää ymmärtää mikä on sopiva ja paras kombinaatio omalle yrityksellesi. Uudet mediat ja teknologia avaavat hurjasti (edullisia) mahdollisuuksia tehostaa markkinointia, palvelua ja tiedonjakamista.

Tosin olen sitä mieltä että kaikki ovat rynnänneet ensin perustamaan erilaisia centereitä, joihin voi soittaa ja lähettää sähköpostia, muttei kukaan vastaa. Nimiä mainitsematta mm. Sonera. Eli näissä pitää olla tarkkana. Hyvän teknologisen palvelun takana pitää silti olla ihminen. Aina.

Olkaa interaktiivisia, ainakin töissä.

Jari, VIIDAKKORUMPU


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti