31. toukokuuta 2007

1 vuosi.

Ensimmäinen Viidakkorummun vuosi saavuttaa mittansa ensi viikolla. Tuloksellisesti vuosi on mennyt yli kaikkien odotusten.

Listasin merkittäviksi luettavat työt mitä olemme vuoden aikana tehneet, ja joissa olemme olleet mukana: niitä on 32 kappaletta. Luvussa ei ole pikkutyöt mukana. Numero koostuu digitaalisista kampanjoista, -sivustoista, konsepteista ja iskuista. Lisäksi mukana on muutama perinteinen mainoskampanja ja yrityksen graafinen kokonaisuudistus. Se tekee 2,7 kunnon työtä per kuukausi. Neljälle se on liikaa. Se nimittäin kertoo, ettei töitä ole tehty riittävässä aikataulussa. Tulokset kyllä ovat olleet mairittelevia, ja asiakkaat tyytyväisiä, mutta kunnon töitä ei tehdä 7,4 työpäivässä!

Asiaan pitää tarttua rohkeammin nyt tulevana vuonna. Pitää kertoa teille, asiakkaille, että lisäämällä tuotantoaikaa saa esim. paremman idean, ja kaupanpäälisiksi testauksen – ilman että testataan sitä mukaa kun työ edistyy.

Viidakkorummun rooli digimediatuotannoissa on usein ollut olla se hieman takavasemmalla nuhruisessa samettitakissaan seisova hahmo, joka kuitenkin on todennäköisesti vastuussa siitä mitä pulpetissa virheettömänä paasaava hahmo tekee tai kertoo. Ts. olemme olleet suunnittelijana ja usein myös varsinaisen tuotannon tekijänä. Siihenkin pitää olla tyytyväinen, sillä se kertoo, että monet alamme ammattilaiset luottavat ja arvostavat taitojamme.

Itselläni oli tavoite saada muutama kunnon WOM (Word-Of-Mouth/ Viidakkorumpu) –kampanja toteutettua. Siinä onnistuimme puoliksi. Teimme yhden todella kaikki tulokset ylittäneen kampanjan, ja jatkoa seuraa. Kun roolimme kuitenkin on 80% alihankintaa suuremmille, olen huomannut, että monesti ”uuden ja erilaisen” kampanjan esteenä ei olekaan asiakas ja hänen ennakkoluulonsa, vaan myyjän konservatiivisuus ja pelko: ei uskalleta tarjota uutta, koska pelätään ettei asiakas tee enää sitä ”perinteisempääkään”. Ehkä ihan aiheellinenkin pelko -moni ei teekään. Suomi on kuitenkin digi-ideoinnissa jo jäänyt kauas muiden kelkasta. Täällä mennään edelleen insinöörisuperlatiiveilla ja hinnalla. Muualla tunne ja fiilis on nostettu jo usean idean isäksi.

Nyt kuitenkin "största möjliga tystnaden" kaikille kenen töitä saimme suunnitella ja tehdä, sillä klisee on totta: ilman teitä ei olisi meitä. Odotamme innolla jo syksyä (mutta lomailemme silti mieluusti heinäkuun). Kampanjat videoituvat, muuttuvat nerokkaammiksi ja tehokkaammiksi. Asiakkaat oppivat paremmin ostamaan laatua, rohkeampia ideoita ja järkevyyttä. Itse lupaan olla entistä suorapuheisempi ja edelleen ylirehellinen. Jotkut eivät siitä pidä, mutta ketkä pitävät, pitävät suuresti.

Kyllä se siittä, sano Manuki, eik ni?

Jari, VIIDAKKORUMPU

25. toukokuuta 2007

Parhaat palvelut syntyvät "omista tarpeista"

Niin se vaan on. Kuten nyt esim. törmäämäni Netvibes.

Idea on alunperinkin ollut simppeli. Silicon Valleyssä kahdeksan vuotta puurtanut nörttipoitsu halusi "koontisivun" itselleen. Teki sitten Netvibesin, joka levisi hiukka yli vuodessa 80 maahan, ja jolla on 8 miljuunaa käyttäjää - for free. Hattu pois, sano!

Nyt löytyy s-postit, haut, säät, digikuvat, pelit ja pensselit - aloitussivulta. Eli mitämitämitä: kun huomaat jonkun "puutoksen", tee tai käske kavereiden tehdä. Ei haittaa vaikkei se heti myspace olekaan. Business seuraa perässä.

Jari, VIIDAKKORUMPU

23. toukokuuta 2007

HardGore.

Pakko myöntää - mies on "ytimessä". Lukekaa ihmeessä Timen artikkeli, jos maapallo kiinnostaa (Kiitos Jab!).

"I'm trying to say to you, be a part of the change," he told the crowd. "No one else is going to do it. The politicians are paralyzed. The people have to do it for themselves!" He was getting charged up now. "Our democracy hasn't been working very well—that's my opinion. We've made a bunch of serious policy mistakes. But it's way too simple and way too partisan to blame the Bush-Cheney Administration. We've got checks and balances, an independent judiciary, a free press, a Congress—have they all failed us? Have we failed ourselves?"

"I'm working harder than I ever have in my life," he says. "The other day a friend said, 'Why don't you just take a break, Al, and run for President?"

Niinpä. Aika näyttää.

Jari, VIIDAKKORUMPU

22. toukokuuta 2007

Apinamies.


Eri hieno toteutus kampanjasivustoksi. Ja tuli ihka aidon näköinen Viidakkoapinakin ulos kurkkimaan:

http://www.savethemonkeys.net/

Jari, VIIDAKKORUMPU


16. toukokuuta 2007

Olen uskossa

En kiinnittänyt asiaan 100% huomiotani. Kuulin sen käytännöistä, ihastelin sen löytäneiden kiihkoa, ja ajattelin että joskus perehdyn tarkemmin - kun on aikaa.

Nyt on dokumentoitu pikatie. Henrik Ingo kertoo meille kaiken tarpeellisen kirjassaan (ja sivustollaan). Olen uskossa. Tulevaisuus on avoin.

Anna siis hyvän kiertää, äläkä saata meitä kiusaukseen. Mm. Visalla voi antaa kirjoittajalle tippiä jos haluaa. Viidakkorumpu ottaa ideologian vastaan. Hyvää pääsi...helatorstaita (ei kai päivällä väliä kun saa vapaata).

Jari, VIIDAKKORUMPU

15. toukokuuta 2007

Levyjä

DVD-vinkeistä muistin, että levyvinkkejä on tullut markkinoitua kuukausia sitten. Viime aikoina soittimeen ovat juuttuneet mm. seuraavat tuotokset:

Tuomo - My thing
- Suomipoijjaan Soulia isolla ässällä. Ei hävetä yhtään, kun sanon että CurtisMayfieldStevieWonder sentään! Kuunnelkaa nyt ihmeessä kotimaista musiikkia, joka olisi ISO juttu ympäri maailman jos täällä osattaisi viedä musiikkia tehokkaammin ulos maasta. Ainoa miinus tulee ehkä hiukan liiankin hiotusta soundista. Tätä ääntä ja bändin kykyä olisi nauttinut ihan raakanakin. Tuomon OmaTila on täällä.

Mavis Staples - We'll never turn back
- Ja mennään sitten Soulin alkupurolle. Idoli, Ry Cooder, on tuottanut, koonnut bändin, ja soittaa mukana Maviksen uutuudella, jossa kerrataan, että eipä sieltä 60-luvulta olla loppujen lopuksi vielä pitkälle tultu, mitä tulee rasismiin. Jo ekan raidan groove vetää vetreämätöntä (!) varsinaissuomalaista lonkkaa tavan takaa. Maviksen, vaan ei taviksen sivut löytyvät täältä.

MrNorth - Fear & Desire
- Irkkubändi, joka asustaa nyt Nykissä. Jos pitää U2-maisesta musasta, pitää tästä. Uut(u)ukainen älppy on täydellinen, ei huonoa joukossa. Näistä pojista kuulee vielä moni muukin. Tsekkaa.

The Nightwatchman - One man revolution
- RATM:sta ja Audioslavesta tuttu kitaristiaktivisti, Tom Morello, takertui akustiseen, knippasi mikin päälle, ja tekaisi parhaan low-fi albumin sitten Brucen Nebraskan. Barrikadeille polttopullot pullollaan, ja vittuillaan kaikille suuremmille. Juuri näin.

Soulsavers - It's not how far you fall, it's how far you land
- Mr. Mark Lanegan otti ja meni englantilaisten konepopparien mukaan, ja laulaa tällä lätyskällä kahdeksan sen kymmenestä biisistä, ja nostaa bändin keskinkertaisuudesta pimeään Arizonalaiseen hylättyyn taloon, jossa vanha verho heiluu hiljaa ikkunassa kun auki jäänyt lahonnut ovi paukkuu tuulen mukana karmeihin. Karmivaa ihanuutta, taas. Kuunnelkaa kaikki Laneganin omatkin levyt! Sielunpelastajista lisää täällä.

Keep on groovin´

Jari, VIIDAKKORUMPU

DVD vinkkejä

Tulipa mieleeni antaa muutamia yrityksessämme hyväksi todettuja dvd-vinkkejä. Ajatus pamahti mieleeni, kun luin tämän uutisen:

"Tähtien sota- ja Trainspotting -elokuvistakin tuttu skottinäyttelijä Evan McGregor on aloittanut uuden huikean prätkäretken kaverinsa Charlie Boormanin kera. Kolmisen vuotta sitten kaksikko moottoripyöräili Britanniasta Siperian kautta Pohjois-Amerikkaan. Hurjasta reissusta tehtiin tv-dokkari. Tällä kerralla mennään Britanniasta Afrikan eteläkärkeen. Kaksi miestä, kaksi prätkää varusteineen.
Lähtö tapahtui kaikessa hiljaisuudessa lauantaiaamuna, tiedot kertovat."

Eli ken ei ole LONG WAY ROUND -dokkaria nähnyt, nähkää. Linkki sen ostoon tässä.

Charlie Boorman teki hieman sen jälkeen saman oloisen dokkarin omasta Dakar-rallikokemuksestaan (RACE TO DAKAR), joka ei ollut ihan niin hyvä, mutta katsottavaa sekin. Siihen linkki tässä.

Dokkarilinjalla jatketaan. Eräs mielenkiintoisimmista oli GELDOF IN AFRICA, joka valottaa tosi hyvin mitä tuo valtava manner kätkee sisäänsä. Lisäksi "länsimainen idiootti" pääsee dokkarin katsomalla kätevästi eroon tiukasti istuvista stereotypioistaan. Tuo löytyy mm. täältä (Huom! NTSC-versio).

Ehdoton kunkku kuitenkin on uusi BATTLESTAR GALACTICA, josta Suomessakin on kohta nähty 2. tuotantokausi. Sarja pitää kolmannellakin kaudella kutinsa. Suosittelen kaikille hyvän draaman ja seikkailun ystäville, sci-fi -diggailu ei edes pakollista. Kaksi ekaa kautta löytyvät nyt myös cdon.comista.

...ja sitten tietysti koko tuotanto herra "If you don't know him by now..." Ricky Gervaisilta. Erityisesti stand-up -veto Animals. Brilliant!

Jari, VIIDAKKORUMPU



10. toukokuuta 2007

Google ei löydä Googlea

Tietääkö joku miten Googlen Suomen henkilöstöön saa yhteyden? Pitääkö kävellä toimistoon sisälle, koska Google ei löydä itseään? Petri Kokostakin löytyy vain 1294812094109 luisteluartikkelia, ja naamakuva, jossa hällä on hieno kaulahuivi.

Olisi kiva tietää yrityksen ratkaisuista lisää, ja kysellä hintoja, mutta ilmeisesti toimisto ei halua edes palvella perinteisellä tavalla. Intialainen herra Sanjay Purbathani kyllä lupasi automaattisähköpostissaan soittaa minulle ihan kohta - 2kk sitten.

Optimoikaa hakukone.


Jari, VIIDAKKORUMPU

8. toukokuuta 2007

Interaktiivinen markkinointi.

Iso sanapari, johon törmää ja pitääkin törmäillä, mutta tietävätkö alan ulkopuoliset (tai edes alalla olevat) mitä se on - tai mitä se ei ole? Koitan kertoa nyt oman mielipiteeni asiasta. Se perustuu kuultuun, luettuun, koettuun... ja monesti sadateltuun.

Se ei ole: webbisivu, vanhan markkinoinnin korvaaja tai yksittäinen tempaus.

Se on:

- Verkkosivusto, joka elää synkassa muun markkinointisi kanssa, muuttuen lähes päivittäin. Tietysti sivuston muuttumistiheys riippuu alasta, jossa yrityksesi liikkuu.
- Kampanjasivustojen ketju, jotka kytkeytyvät muuhun markkinointiisi ja myyntiin.
- Blogit, joiden luonne on vapaampi kuin yleensä jäykkien business-sivustojen. Vapaampi tyyli tuo asiakkaasi lähemmäs Sinua ja kietoo samanmielisiä sosiaaliseen verkostoon.
- Hakukonemarkkinointi, niin...tänään ei juuri muusta puhutakaan. Sen voi jakaa kahteen osaan: orgaaniseen hakuun, joka näyttää rehellisesti hakutulokset, ja maksettuun hakuun, jonka tulokset näet yleensä hakutuloksien oikealla puolella (esim. Googlessa). Molempiin voi vaikuttaa optimoimalla oma sivustonsa niin että hakurobotit noteeraavat ne. Optimoinnista on kirjoitettu webbi täyteen, joten naputa sana Googlen ja ota selvää.
- Sähköpostimarkkinointi, josta 98,8% on kamalaa (spämmipostit), 1,19% mitäänsanomatonta ja 0,01% kiinnostavaa. Tämän perusjuju on siinä että vastaanottajan pitää ensin pyytää tai antaa lupa lähettää hänelle postia. Miten sen sitten tekee? Tarjoa jotain kiinnostavaa ja/tai konkreettista hyötyä. Huvin ja paskanjauhamisen aika on ohi.
- Artikkelien kirjoittaminen, esim. alan lehtiin, sivustoihin, wikipediaan, jne. Keino, jolla voit saada odottamatonta arvostusta, ja jopa kauppaakin.
- Linkkien vaihtaminen, joka voi suomalaisille olla ylipääsemätöntä. Lähesty arvostamaasi henkilöä/ yritystä, ja ehdota www-linkkien vaihtoa. Mutta: valitse kumppanisi tarkoin, muuten saattaa tulla roppakaupalla vahinkoakin.
- Ja paljon muuta: RSS syötteet, podcastingit, sosiaaliset verkostot, jne, jne.

Näillä kaikilla keinoilla koitat saada keskustelua aikaiseksi asiakkaasi ja/tai kumppaniesi kanssa. Monologien aika on ohi. Perustavoitteita ovat lisäksi brändinrakennus, myynti, asiakaspalvelu, "pöhinän" herättäminen, jne.

Mutta tämä kaikki siis tulee elää perusmarkkinoinnin kanssa symbioosissa. Medioiden sirpaloituessa Sinun on tärkeää ymmärtää mikä on sopiva ja paras kombinaatio omalle yrityksellesi. Uudet mediat ja teknologia avaavat hurjasti (edullisia) mahdollisuuksia tehostaa markkinointia, palvelua ja tiedonjakamista.

Tosin olen sitä mieltä että kaikki ovat rynnänneet ensin perustamaan erilaisia centereitä, joihin voi soittaa ja lähettää sähköpostia, muttei kukaan vastaa. Nimiä mainitsematta mm. Sonera. Eli näissä pitää olla tarkkana. Hyvän teknologisen palvelun takana pitää silti olla ihminen. Aina.

Olkaa interaktiivisia, ainakin töissä.

Jari, VIIDAKKORUMPU


3. toukokuuta 2007

Toinen pappa.

Tämä taas vain sivuaa työtä, mutta roolimallipappa meni "six feet underground" eilen. Hän oli hyvin rakas minulle, ja hautajaisista päätellen monille muillekin. Adressitupsuja ja nenäliinoja riitti.

Syy oli ilmiselvä. Aina oikeasti kiinnostunut mitä kaikille kuului, lempeä ja huumorintajuinen, sekä elämään positiivisesti suhtautuva.

Aika usein tuntuu että tuollaisia on meissä koko ajan vähemmän.

Cheers Martti!

Jari, VIIDAKKORUMPU