23. lokakuuta 2008

Mihin menet suomalainen yritys vuonna 2009?


Olemme nyt tehneet verkkopuolen markkinointia ja työtä kohta kolme vuotta Viidakkorummussa, ja olemme saapuneet sille suurelle kynnykselle, jossa suomalaiset yritykset jakaantuvat:


a) Niihin ketkä toimivat kuten ennenkin: Yrityksellä on webbisivu, jota joku hoitaa kun ehtii, tai ei edes silloin. Sen lisäksi joku Google-markkinointia kauppaava yritys on saanut rahastettua yritykseltä 1000€ kuukaudessa siitä, että yritys näkyy Googlessa, ainakin omalla hakusanallaan ;). Ja lopuksi yritys maksaa mainostoimistolle välillä jotakin jostakin mainoksesta jonka toimitusjohtaja on ”leiskannut”, ja webinfoille ja muille tusinahakupalveluille xx-määrää vuodessa, saaden siitä palkkioksi Viking Linen miniristeilyn.


b) Ja niihin, jotka muuttavat koko toimintatapansa uuden aikakauden vaatimaan uomaan: Se on kaikelta toiminnaltaan läpinäkyvä ja hyvä (Omatuntotalous) ja sillä on verkostoitunut verkkosivustokokonaisuus (sivut, sosiaaliset mediat, avoimet sovellukset), jossa toimeen erikseen palkattu henkilö bloggaa, kauppaa, ja haastaa, tutkii yrityksen nimissä käytävää verkkokeskustelua, hoitaa hakukonemarkkinoinnin, tuoden yrityksen toimintaan mukaan ekologisuuden, avoimuuden ja antamisen näkökulmat.


Olen takuuvarma siitä, että suomalaisten yritysten on liiketoiminnassaan huomioitava verkon hyödyntämisen valtava muutos kaikessa toiminnassaan, ja tuo olisi hyvä aloittaa nyt heti vuonna 2009. Sillä nyt asiakas valitsee sinut. Oletko valitsemisen arvoinen?


Viidakkorummussakin olemme tehneet liian kilttinä ne perusjutut, eli ”paremmat sivut ja ihan kivat kampanjat”. On aika alkaa kaupata ja kertoa b-vaihtoehdosta laajemmin. Jotta yritys selviää jatkossa, sen on muututtava sellaiseksi, joka tajuaa että verkko on jatkossa yrityksen maine ja karisma, ei kuluerä. Se on keskipiste, jota tuijottaa sata silmäparia ympäri maailman, jopa silloin kun me täällä Pohjolassa nukumme.


Jos olet kiinnostunut, eikä sinulla itselläsi ole resursseja, myyn itseni tutkimaan ja konsultoimaan yrityksesi verkkotilanteen. Se tarkoittaa tutkimuksen lisäksi ehdotusta niistä toimista, mitä kannattaisi ehkä harkita ja tehdä. Palvelun hinta on 599€/ päivä. Peruspaketilla pääsee jo hyvin alkuun kääntymisessä uuteen, maailman vaatimaan malliin, ja se maksaa siis yrityksellesi yhden sanomalehden kolmipalstaisen mainoksen tuottamiseen verrattavan hinnan :)


Aloita kontaktoimalla: jari(at)viidakkorumpu.fi/ 040-827 5658.


Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti