17. lokakuuta 2008

Uutta verkottoitumista, eli suomeksi: Myyntiä


Olin eilen mielenkiintoisessa tilaisuudessa. Turun Seudun Kehittämiskeskus oli järjestänyt matkailualan yrityksille räätälöidyn Speed Dating -systeemiin perustuvan istunnon.

Homman nimi oli se, että Turun lähialueelta oli kerätty parikymmentä matkailuyritystä. Heiltä oli jo ennakkoon kysytty miltä markkinoinnin osa-alueelta kenkä puristaa kipeimmin. Koska kaikki vastasivat sähköinen markkinointi, järjestäjät soittivat paikalle neljä alamme yritystä.

Mekanismi toimi siten, että matkailuyrittäjä kertoi kolmessa minuutissa firmastaan ja tarpeestaan. Sen jälkeen minä kerroin kolmessa minuutissa firmastamme ja ratkaisuistamme. Tätä jatkettiin sitten putkeen kaikki firmat läpi. Kolmen tunnin kuluttua suu oli se kuuluisa beduiinin sandalossi, mutta oppia tuossa sai. Mitä opin oli tämä:

- Kolmessa minuutissa pystyy kertomaan olennaisen.
- Kolmessa minuutissa pystyy kuulemaan olennaisen.
- Mutta sen jälkeen pitää pystyä oppimaan ihmisistä yritysten takaa. Siihen ei minuutit riitä.
- Ilman sitä ei voi eikä pysty tekemään hyvää markkinointia, huonoa kyllä pystyy.

No, sain suoraan 5-6 lisäpyyntöä, joten konsultointi alkakoon heti.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti