27. huhtikuuta 2009

Digitaalisen markkinoinnin hinnoittelusta


Olin tovi sitten puhumassa alamme hinnoittelusta seminaariväelle. Kuten jo ennakkona aavistelin, se on suurimmalle osalle asiakaskunnasta ihan unkaria. Kertaan nyt täälläkin ns. perusasiat aiheesta.

Karkeasti ottaen laskumme (Viidakkorummussa) jakaantuu yleensä seuraaviin aihealueisiin, ja yleensä suluissa olevan prosenttijakauman mukaan:

- luova- ja suunnittelutyö (20%)
- tekninen työ, ohjelmointi (70%)
- projektinhallinta (10%)

Lisäksi usein mukaan änkeävät seuraavat kulut:

- hosting, eli sivuston hallinta (vuosimaksuna +10% lisäys projektin kokonaishintaan)
- muut lisäkulut: spiikkeri, musiikki, äänet, kuvat, animaatiot, videot, graafiset perustyöt, jne.

Näistä johdettuna kustannukset jakaantuntuvat tunti-, päivä- ja/tai urakkahinnaksi, joka määräytyy:

- työmäärän,
- yrityksen kulutason,
- sen asiakkaiden,
- suhdanteiden ja markkinatilanteen, sekä
- tekijöiden kokemuksen mukaisesti

Meillä on kuitenkin periaatteessa vain yksi perushinta, joka on 500€/hlö/pvä. Siitä sitten vähennetään erilaisia alennuksia seuraavin perustein:

- Jos asiakas ekologisilta ja/tai eettisiltä arvoiltaan meidän arvostama
- Jo tuttu asiakas saa erillisen “kumppanuushinnan”
- Jos asiakas on aloitteleva tai “kaveriyritys”
- Ja uutuutena: jos vanha asiakkaamme vinkkaa meille uuden asiakkaan, hän saa vinkkipalkkion tavalla tai toisella, verottajan pyristelyistä huolimatta

Tuolla kaavalla Viidakkorumpu on keskitason hintainen digitoimisto. Olemme 99,4% luotettavia* ja erittäin kokeneita alallamme, joten emme suostu laskeutumaan ihan pienten puljujen (joita on suurin osa) hinnoille. Lisäksi meiltä saa myös luovan puolen ratkaisut perinteisemmille medioille.

Jos haluat kuulla lisää tai joku asia vaatii lisäselvitystä, paappa postilla jari(at)viidakkorumpu.fi.

* Kurkkaa peruste luotettavuusprosentillemme tästä.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti