15. joulukuuta 2009

Yrityslahjoista


 (ei tällaisia enää, kiitos!)

On taas se aika vuodesta, kun saa ja pitää kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita kaikesta mitä he ovat tehneet (tai eivät ole) liiketoiminnallenne kuluvana vuonna. Se tietää hurjia määriä täysin turhia euroja.

Jos ajattelit antaa yrityslahjan, jossa on esim. yrityksesi logo - älä anna. Niitä harvoin kehtaa tai viitsi pitää edes puulaakisählypelissä tai remppahommissa päällä. Pahimmassa tapauksessa logotakkisi voi bongata 20 vuoden kuluttua rantalaiturilla makaavan laitapuolen juopon päällä tuhannen paskaisena. Yrityslogot menivät vaatemuodista viimeistään silloin, kun jokainen pystyi moisen pykäämään halvalla.

Jos ajattelit antaa hienon tavaran - älä anna. Miten jakaa yksi monen kesken? Sitäpaitsi, esineen hienoudesta huolimatta, se ei kuitenkaan sovi saajan kotiin, jolloin sen saa anoppi, serkku tai Huuto.net.

Jos päätät tehdä kuten 58% vieläkin tekee, eli lahjoitat alkoholia - älä lahjoita. Jos saaja on vähänkin normaalilla juomasuulla varustettu yksilö tai joukko, heillä on vielä vuoden 1997:kin pullomeri puolillaan kaapissa. Jos taas saaja on luovan alan tekijä, pullo on juotu ennen kuin ehdit sanoa "Hyvää Tapania!".

Ns. eettisesti ja moraalisesti oikeat lahjat ovat oiva keino välttää kaikki ongelmat. Kun annat vuohen tai istutat puun, parhaassa tapauksessa annat vuohen tai istutat puun. Huonossakin tapauksessa kerrot lahjastasi kuitenkin kaikille, jotka ovat toimineet täysin samoin, jolloin liike-elämän terminä voidaan kiteyttää tulos neutraaliksi, nollatason saavutukseksi. Kukaan Suomessa ei häviä eikä voita, mutta joku muualla saattaa hyötyä! Se pieni kipinä antaa hetkeksi hyvän olon kaikille. Perfect!

Jari, VIIDAKKORUMPU

2 kommenttia:

  1. Anonyymi21.15

    Saman sanoman ympärille on syntynyt myös tämä kamppis:

    http://www.parempialiikelahjoja.fi/

    VastaaPoista
  2. Katsos! Enpä olekaan törmännyt. Hyvä, hyvä!

    VastaaPoista