12. elokuuta 2010

Miten käy verkkosivujen?

Juuri nyt näyttää siltä, että Facebook ja muut sosiaaliset mediat hallitsevat. Olen nähnyt muutamiakin hyviä artikkeleita, jossa pohditaan tarvitsevatko yritykset enää www-sivuja?

Teimme omista sivuistamme väliaikaisversion (joka todennäköisesti päivittyy seuraavaksi v. 2013), jossa emme enää tuoneet itse sivuilla esille "juuri mitään". Yksi sivumme vain kerää kaikista sosiaalisista palveluista uusimmat otsikoinnit. Oma veikkaukseni on, että moinen konsepti tulee yleistymään, ja sopii usealle yritykselle hyvin. Konseptin ehdottomia hyviä puolia ovat hyvä mobiilisoveltuvuus, käyttönopeus ja tiedon automaattinen tuoreus. Kaikki niitä ominaisuuksia, mitä perusverkkosivuilta usein puuttuu.

Ad Agen Pete Blackshaw kertookin osuvasti:

So what brands need today is a complete rethink and "refresh" of their site strategy. Flexibility and agility should be the orders of the day. They also need open feedback protocols and warm welcome mats (for example, the friendly and inviting "contact us") that drive consistency with the happy brand faces on all the external brand stands. They need to empower visitors with easy search and discovery, and enable tons of pass-along opportunity.
Most important, they need to be built to feed the next generation of brand stands sitting on mobile devices and app platforms, many of which will encompass next-generation e-commerce. Think of your next website as the mission-critical building block from which social media, mobile, e-commerce and other digital innovation draw. Keep in mind the skill that will be necessary to make all this come together. Indeed, curation, co-creation and distributed community management are the new lynchpins of "content management."


Päätimme tuottaa ensimmäisen oman palvelummekin, Osulan, ensin Facebookkiin, sitten perusverkkosivustoksi. Toivon, että maksetut työt antavat siihen ajan loppuvuonna.

Facebookin, joka on mönkinyt "extranetiksi varsinaisen internetin sisään", hyviä puolia ovat ainakin:
- Käyttäjät ja heidän kaverinsa ovat valmiiksi siellä
- Se on puoliksi mobiilisovellus jo oletuksena
- Globaalikin markkinointi on suhteellisen helppoa
- Sinnekin on tulossa paikannus, toivottavasti jo ensi vuoden aikana

Oma verkonselailuni on jo nyt yli 50%:sti mobiilia, eli iPhone (ja kohta iPad) ovat keikuttaneet sen  kohdallani ympäri. Ei voi kestää kauaa, kun mm. Google parannetulla Android 3 -mobiilikäyttöjärjestelmällään sekä toivottavasti myös "oma" Nokiamme tekevät selailun lopullisesti mobiiliksi myös globaalisti.

Verkkosivuja tarvitaan edelleen. Niiden pitää vain olennaisesti muokkautua mobiilin maailman käyttäjävaatimuksiin.

Jari, VIIDAKKORUMPU




3 kommenttia:

  1. Tämäkin on täysin kiinni potentiaalisesta asiakaskunnasta, itse asiakaskunnasta ja kävijöistä. Ei kaikki kuitenkaan aio eikä tulekaan mobilisoitumaan älypuhelinmaailmaan vielä moneen hetkeen, en toki pistäisi vastaan tämän tapahtuvan, mutta kyllä jaksan edelleen suosia ajatusmallia pysyvästä ja dynaamisesta yrityssivusta, joka palvelee niitäkin jotka eivät tule koskaan käymään sivuilla mobiililaitteella.

    Sosiaalinen media on myöskin vielä monelle normaalille yrittäjälle iso kirosana ja joillekin jopa internet on vielä sitä, se on vain ajan muovaama "pakko" olla siellä ja käyttää sitä.

    Eetu Karppanen

    VastaaPoista
  2. Monissa pienissä yrityksissä tämä on mahdollista, mutta voisitko kuvitella, että isoilla yrityksellä ei olisi nettisivuja?

    VastaaPoista
  3. Eetulle kiitoksia hyvästä täydennyksestä, joka jäi omasta mokasta pois varsinaisesta tekstistä, eli juuri tuo kulma piti myös olla mukana.

    Illcacciolle veikkaus: en. Ja tsekkaa Eetun kommentti. Olen itse samaa mieltä.

    VastaaPoista