3. helmikuuta 2009

Globaalisuus lamaannuttaa

Olen miettinyt sellaista, että kumpaa globaalisuus enemmän aiheuttaa: terävämpiä ideoita ja innovaatioita, vai laajempaa lamaantumista? Olen kallistumassa jälkimmäiseen.

Tuo tuli mieleeni siitä, että minulla on maailman kaikki hyvä (viihde, palvelut, tuotteet, jne.) vain parin klikkauksen päässä. Esim. eilen katsoimme australialaisen Tim Minchinin DVD-shown, joka oli parasta viihdettä mitä olen koskaan katsonut, ja olen nähnyt jo Louis CK:t, Pythonit kuin Gervaisitkin. Mies on älykäs Elton John, Rahmaninov ja Queen samassa kropassa.

Minchin saapui telkkariini seuraavasti: Rani kuuntelee Sceptic's guide -podcastia, jossa yksi sen juontajista oli hehkuttanut miestä. Siitä innostuneena hän klikkaili itsensä juutuubiin, josta hemmon tuotantoa löytyikin iso kasa. Sen jälkeen latasimme shown verkosta (ja kyllä, ostimme sen myös verkon kaupasta). Tiedosta täyttymykseen meni puoli päivää!

Shown jälkeen tuijotin tunnin tyhjää tietokoneen monitoria, ja ajattelin tuota alun dilemmaa. Mitä tahansa sitä keksiikin, joku on sen tehnyt jo paljon paremmin, ja sen tiedon voin löytää minuuteissa. Miksi siis ylipäänsä kehittää mitään? Eli maailma on todellakin sinulle avoin. F**k (katso sanan tarkempi analyysi Minchinin showsta).

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti