Radioheadin Colin Greenwood kertoo hyvässä esseessään musiikkijakelun nopeista muutoksista. Hän myös pohtii siinä muuttuvaa internettiä laajemmin:
"There are signs that the net is moving out of its adolescence, and preparing to leave its bedroom. I have noticed on the fan message sites that a lot of the content and conversations have grown up, moved away from staccato chat and trolling, to discussions about artists, taste and trends, closer to writing found in music magazines.
Huutaminen
Meillä on nyt käytössä monta eri kanavaa, josta voimme tuutata informaatiota (ja dis-sellaista) maailmalle. Twitter, Facebook, Foursquare, Blogimaailma, jne. ovat kuitenkin melko yksipuolista infoa. Joskus joku harva kommentoi posteja, usein ne jäävät huudoiksi ilman keskustelua, saatika yhteistä työtä. Tuo "huutamisen" helppous on aiheuttanut mm. sen, että tarvitsemme tällaisia sovelluksia.
Colin Greenwoodilla onnistumisen mahdollisuudet ovat suuret, koska Radiohead on suosittu yhtye, jonka uusia tuotoksia miljoonat odottavat. Miten yritys, saatika pieni sellainen, pystyy hyödyntämään uusia kanavia? Ja saako sieltä hyötyä liiketoimintaan?
iPad ja muut kosketustietokoneet suosivat videota, hienoja kosketuskäyttöisiä sovelluksia sekä hyvää pitkääkin tekstiä puhelimien pikkunäyttöjä paremmin. Lisäksi niihin voi saada infoa omista kiinnostuksen kohteistasi kootusti, kuten mm. tämän sovelluksen kautta. Uusi tekniikka antaa meille hienot mahdollisuudet uusiin palveluihin.
Palvelu
Palvelupuolella on verkon/ netin suuret mahdollisuudet. Varsinkin meillä Suomessa, joka on top-maita maailmassa, palvelupuolemme on kuitenkin jämähtänyt 1990-luvulle.
Mietipä päivittäisiä askareitasi, menemisiä ja tekemisiä? Aika moni vaatii vielä käynnin tai soiton. Miksi? Yksi suuri syy varmasti on palvelukulttuurimme olemattomuus ilman nettiäkin. Meiltä on "säästetty" loputkin palvelut pois viimeisen 20 vuoden aikana.
Monikaan alansa sisällä ei tunnu satsaavan kunnolliseen verkkopalveluun. Kehitysideat ja -tuotannot työnnetään ulkopuolisen nopeasti tehtäväksi. Tietääkö ulkopuolinen alan nyanssit ja vaatimukset? Tietääkö asiakas mikä voisi olla hänen alalleen mahdollista? Perustyöprosessin kautta voidaan pettyä siihen mitä saatiin, kerrotaan siitä muille ja muutkaan eivät enää satsaa omiin palveluihinsa.
(Suomalaiset bussipysäkillä)
Voisimme tänään aloittaa työt niin, että kun joku pyytää työtä x, istutaan yhdessä alas ja tehdään tilatusta suosittu palvelu, joka helpottaa päivittäistä elämistä edelleen. Siihen malliin ei tosin sovi se, että ensin päätetään koska pitää työn olla valmis ja mitä se saa maksaa. Ne ovat suuria esteitä.
Uuteen nousuun.
There is less interest in the technological side of the net, and more focus on what services the web can deliver, like any other media."
Jari, VIIDAKKORUMPU
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti