4. maaliskuuta 2008

Vakuutuslinkoja ja tissiliivejä

On ollunna pientä hoppua viime ajat. Viidakkorumpu paukkuu tasaiseen tahtiin töiden merkeissä. Olemme viime aikoina tehneet paljon yhdessä Good Technologyn ja Mainostoimisto Satumaan kanssa. Projektit ovat olleet kaikkea laidasta laitaan: vakuutuslingoista tissiliivisivuihin.

GT on n. 150 henkilön kokoinen digimainosalan yritys Englannista, joilla on asiakaslistallaan huimia nimiä. Miksi mainitsen nimenomaan heidät, niin siihen on yksi selkeä syy joka vähän pistää huolettamaan. Briiffeissä on huikea ero suomalaisiin yrityksiin. Sieltä saamme kaiken aina valmiiksi pureksittuna ja tarkasti dokumentoituna. Sen lisäksi lukuisat konferenssipuhelut pitävät projektin samalla aaltopituudella. Ei ihme että heillä on suuria asiakkaita, sillä sen verran professionaalia on toiminta.

Yksi jokaisen projektin tärkeimmistä vaiheista on briiffi: kenelle, mitä, miksi ja miten? Ellei sitä ole purettu ja pureksittu, koko työ saattaa olla täysin turhaa. Moisen töpin jälkeen on turha valittaa jos kävijöitä sivustolla on kuusi ja keskimääräinen sivustolla oloaika on 22 sekuntia.

Mainostoimistoista voi it-alan yritys ottaa oppia, että siellä briiffi on yleensä hanskassa. It-alan vieläkin sitkeässä istuva puuhastelumaine lienee osittain sen syytä, että alalla syöksytään suin päin työn tekoon, miettimättä tarkemmin miksi työtä tekee ja kenelle.

Kaunista talvipäivää syksyn ja kevään keskellä (!)

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti