27. maaliskuuta 2009

Suuri muutos vai ei?

Aucorin blogissa on taas hienoa asiaa, tällä kertaa vierailijan kynästä.

Itse haluan uskoa muutokseen, jonka kautta yritysten on pakko muuttua rehellisemmiksi ja toimintansa läpinäkyvämmiksi. Tuota logiikkaa seuraamalla mainonnan ja markkinoinninkin tehtävä olisi kiitollisempi, koska tuote- ja palvelukehitys paranisi. Pelkästään sillä tuskan parahduksella, joka poistuisi maamme 6588 copywriterin päästä kun ei tarvitsisi enää tehdä vuosikertomuksia "suodattamalla sisältöä", olisi muutama tuhatta omakotitaloa lämmitetty.

Oi sitä päivää kun voisikin 100% seistä mainostamansa asian takana. Niitä tulee vastaan silloin tällöin, mutta vielä se on todella harvinaista. Tuo tilanne taas johtaa omasta ammattinäkökulmasta hyvin mielenkiintoiseen asiaan, kun ei tiedä a) ottaako asiaan ylipäänsä kantaa vai b) tekeekö vain osuutensa, vaikka tietää että sen voisi tehdä paremminkin (sekä mainostettavan asian että sen markkinoinnin). Olen sen verran luupää, että usein avaan suuni vaikka yleisenä mielipiteenä se ehkä kannattaisi pitää supussa, ja "olla katsomatta lahjahevosen suuhun". Tuokin on muuten ihan läpipaska sanonta, kuten monet muutkin suomihelmet.

Eittämättä siskot ja veljet, edessämme on mainonnan Obama-ajat. Se tarkoittaa vain täydellistä mainontaa, joka on rehellistä ja osuu sopivan ihmisryhmän tarvesuoniin, säästää meidät maailmanlaajuiselta ekokatastrofilta, nostaen silti kehitysmaiden tulotasoa, parantaa malarian sekä aidsin Afrikasta, auttaa Vanhasen Matin poliittisesta suosta, antaa s-bonusta, palauttaa kaikelle työlle ja tekijöille arvonsa takaisin, laulaa sijoituspankkiirit suohon ja lopettaa jatkuvan kasvun yrityselämässä.

Voi meitä onnekkaita.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti