31. maaliskuuta 2009

Kun joku menee vikaan

Yksi aikakauden suurimpia vitsejä on jokaisen firman nuhteettomuus - kaikki ovat julkisesti täydellisiä.

Koska avoimuuden tie on politiikkamme, on syytä pohtia myös tilanteita, joissa joku asia työssä/ projektissa menee vikaan. Meille sellainen sattui juuri, ja kyse oli melko tärkeästä projektista, jota tehtiin yhdessä kahden muun toimijan kanssa. Eihän se vesiongelmaan, nälänhätään, malariaan, aidsiin tmv. verrattuna ole kovinkaan suuri asia, mutta vika kuitenkin.

Kun jotain "menee etelään", tapahtuu yleensä seuraavaa:

1. Vian etsintä
Kaivetaan kaikki e-mailit, jotka koskevat projektia. Mietitään joka puhelu. Lopputulemana on...

2. Syyllisen selvittäminen
Syyllinen saa syyt. Jos loppuasiakas on jyrkkä, vaaditaan korvauksia. Jos asiakas on ymmärtäväinen, asia ratkeaa muutoin. Nykyprojekteissa kiire aiheuttaa suuria riskejä, kun asioita ei ehditä testaamaan. Tästä johtuen yleensä vika on jokaisen, ketä projektissa on mukana.

3. Sovittelu
Faktat on pöydässä ja alkaa neuvottelu. Kuka korvaa mitä kellekin, ja miten jatkossa toimitaan?
Huonoin vaihtoehto on yhteistyön lopettaminen, varsinkin jos vika on jokaisessa toimijassa.

4. Summaus
Ainoa keino ongelmatilanteissa on rehellisyys. Pitää kyetä katsomaan kiiren takana tuijottavaan peiliin. Jos vika on itsessä, se pitää kertoa juuri sellaisenaan. Jos asiakas on haasteellinen, sille ei kukaan voi mitään, mutta jos he ovat ymmärtävät että välillä voi virheitä sattua kelle tahansa, saattaa työmäärät rehellisyydestä johtuen jopa lisääntyä!

"Vain elämää, ei sen enempää
On kaikki tää, koita ymmärtää
Vain elämää, ei sen enempää"

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti