12. elokuuta 2009

Miksi nettifirma ei kirjoita netistä, työstään?

Olen pitänyt nyt kolmisen vuotta aktiivisesti tätä yrityksemme blogia. Kävijämäärä on kasvanut tasaisesti, ja nyt teitä lukijoita on keskimäärin runsas 800 joka kuukausi. Täältä löytyy nyt 254 erilaista blogimerkintää ja -tekstiä. Niistä vain 10% on puhtaasti työhömme liittyviä kirjoituksia ja linkkejä. Miksi niin vähän?

Pääsyitä on kaksi, ja kumpainenkin vain henkilökohtainen mielipiteeni:

1) Suomessa nettiin(kin) tehdään pääosin helvetin huonoa sisältöä: kamppiksia, sivuja, kisoja.

Täällä kiire, ammattitaidottomuus ja raha määrittävät mitä tehdään, ei idea tai sisältö. Miksei yritys tee vuodessa yhtä KUNNON toteutusta, jota suunniteltaisiin ja mietittäisiin KUNNOLLA ennen toteutusta? Vaan ei, tehdään viisi helvetin nopeaa räpellystä, joista jokainen saa 188 nimeä tietokantaan ja 1836 kävijää, joista 96% lähtee sivulta alle 10 sekunnin.

Me teimme, rehellisesti sanoen, viimeisen vuoden aikana yhden tosihyvän kampanjan, joka sai kesän aikana lähes 100 000 ihmistä kirjaimellisesti liikkeelle Turkuun ja sen ympäristöön. Siitä tiesi kyllä heti, että idea on hyvä, simppeli ja tuloksekas.

En halua olla tyly, mutta on pakko. Miksei tehdä hyvää? Miksi tehdään vain nopeasti?

2) Kaikki muu asia tässä maailmassa on paljon kiinnostavampaa kuin netti.

Niin kauan kuin ihminen on kiinnostunut maailmasta kokonaisuutena, sen ihmisistä, niiden tekemisistä ja yhteiselosta, meillä on toivoa. Olemme Suomessa jo vahvasti yksilökulttuurin sisällä, jossa kaikki ihmettelevät töissä että kotona mitä tekisi, vaikka kaikkea on moninkertaisesti liikaa. Meillä on pursuamisen ongelma (runoilija Heli Laaksosen termi).

Se mitä yritän myös blogimme kautta tehdä, on jakaa inspiraatiota asioista joista itse sitä saan. Ja toden totta, inspiraatioita ei tule nettituotannoista, vaan ihan muualta ;)

Eikun kohti syksyä. Josko joku olisi kesän aikana tullut enemmän järkiinsä?

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti