28. syyskuuta 2009

Tuotemerkit ja niiden maine internetin myrskyissä



Kun kirjoitan esim. sanat Mini Cooper Googleen, olen hetkessä tuhansien mielipiteiden meressä, josta osa asiaa, osa ei, osa suomeksi, osa ei. Miten Mini voisi jatkossa kontrolloida moista?

Moni yritysjohtajahan antaa alaisilleen edelleen käskyjä "ottaa pois pahat kommentit netistä". Kaikki eivät siis sisäistä tai tajua sitä, että digitaalinen historia ei unohdu. Mini Cooperista kirjoitetut pahat ovat törmättävissä verkossa vielä vuosienkin päästä.

Tähän probleemaan iskee mm. Brands in public, Seth Godinin yrityksen yritelmä kontrolloida brändeistä ylläpidettyä tajunnanvirtaa. Suomen kokoisella kielialueella ehkä jotenkin, mutta globaalina....vaikeaa on. Tässä kyseisen Mini Cooperin Brands in public -sivusto.

Jari, VIIDAKKORUMPU

2 kommenttia:

  1. Digitaalinen historia ei unohdu, eikä unohdu myös käyttäjien kokemukset brändistä. Negatiivisten kommenttien ja asioiden piilottelun sijaan tulisi näyttää, että olemme avoimia myös negatiiviselle palautteelle ja kritiikille, ja että olemme valmiita käyttämään niitä hyväksi brändin, tuotteiden ja palveluiden parantamisessa.

    Uutiset kootusti:
    http://kookas.fi

    VastaaPoista
  2. Olen täsmälleen samaa mieltä. Menee vain kauan, ennen tuota hetkeä. Tosiasia on se, etteivät monet tuotteet ja palvelut kestä vielä päivänvaloa....ja aniharva hyödyntää kuluttajien palautetta tuotekehityksessään.

    VastaaPoista