1. lokakuuta 2009

Autokaupassa kukaan ei kuule huutoasi


Siinä se tönöttää kaksimetristä turkuhippiä odottaen. Nyt se on lämpimässä tallissa.

Edelliseen postaukseeni viitaten on pakko kertoa lyhyesti auki 8kk kestänyt automme metsästys.

Meillä on vaimoni kanssa ollut kaksipaikkainen smart liikkumavälineenä, mutta se osoittautui kuitenkin liian pieneksi, kylmäksi ja turvattomaksi. Siksipä päätin keväällä 2009 alkaa metsästämään Miniä. Miniä siksi, että autossa pitää olla henki/ sielu mukana.

Suomessa on kaksi tahoa, joiden kautta näkee lähes kaiken autotarjonnan, nettiauto ja autotalli. Muualla Euroopassa samaa virkaa hoitaa mobile.de -palvelu. Kaikista voi lähettää tarjouspyynnön, kyselyn, koeajopyynnön, vaihtopyynnön jne. auton myyjälle, eli autoliikkeelle tai yksityiselle ihmiselle. Teknisesti nuo kaikki toimivat kiitettävällä tasolla, mutta se sisältö...eli palvelu.

Miten mikään autoliike voi enää olla pystyssä? Palvelua ei ole, saatika edes kotona opittuja tapoja. Selitys on pakko olla kuluttajien tyhmyys. Me menemme näihin liikkeisiin kuin Vanhanen puukauppaan, silmälaput silmillä, vailla ajatusta. Kuvaava oli, että sain aamulla eräästä liikkeestä seuraavan puhelun:

(soittaja): ”Ker-----sti (en kuullut nimeä) tässä terve.....tästä pyynnöstä.....olen saanut tämän jostain, ja ajattelin nyt tarkentaa tätä että onko siinä huoltotaustaa?”
(minä): ”---------- (Kaustisen ajattelua) ??? ---------??? ...anteeksi mitä?”
(soittaja): "Niin se smart, onko siinä huoltotaustaa?"
(minä): ”Huoltokirjaa vai? Oli siinä, myin sen eilen vaihdossa Miniin.”
(soittaja): "…...jaa. Mihin se sitten olisi tarkoitus vaihtaa? Tää pyyntö on tullu mun pöydälle....."
(minä): ”Mistä te soitatte?”
(soittaja): ”Autoliike x:stä.”
(minä): ???????....jaa, olen varmaan toukokuussa lähettänyt vaihtotarjouksen teille. Kiitos soitosta, mutta ostin eilen jo auton. Puhelua on turha jatkaa. Hyvää päivänjatkoa! Hei.”
(soittaja): ”ööööö....hei!”

Kyseessä oli siis (luultavasti) toukokuussa 2009 jättämäni vaihtotarjouspyyntö ko. liikkeeseen. En viitsi sanoa liikkeen nimeä, koska ihan jokainen liike oli vastaavan huono. Ei täällä voi olla lama, jollei 20 000€ kelpaa elinkeinotoimintaa harjoittavalle taholle.

Olin jo luopua koko jutusta, kunnes ”pyydykseeni”, eli autovahtipalveluun osui oikea yksilö Morrise-Autolta Tuusulasta, läheltä Helsinkiä. Lähetin tiistai-iltana vaihtotarjouspyynnön palvelun kautta. Kolme minuuttia myöhemmin puhelimeni soi ja viisi minuuttia siitä oli suullinen esisopimus valmis. Hain upean auton eilen ja sain paikan päällä hienoa PAL-VE-LU-A. Eli jos käytetty Mini on mielessä, mene Morrise-Autoon, joka ei myy kuin Minejä ja Harley-Davidsoneja.

Teemme työmme puolesta sadoille asiakkaille verkkokampanjoita ja -sivuja, joissa on yhteydenottoon mitä erikoisempia järjestelmiä. Niiden takana on kuitenkin aina tyhjää. Kukaan ei kuule huutoasi.

Ehdotankin nyt kaikille, ja teen vielä hieman myöhemmin kampanjasivuston ehdotukseni perään, että aloittaisitte boikotoimaan kaikkia toimijoita, joista ei saa palvelua. Jollette vie heille aikaanne ja rahaanne, tahot kuolevat myöhemmin pihiyteensä ja saamattomuuteensa. Ja kääntäen: palkitkaa aidosta palvelusta asioimmalla siellä useammin, vaikka taho olisikin hieman muita hinnakkaampi – sekin on yksi syy siihen, miksi palvelua saa.

Edit: Kaikille ekologisista knopeista kiinnostuneille ko. Minissä on yksi parhaista tarjolla olevista moottoreista, jossa on tehoa ja vääntöä, mutta vain 129g/km CO2-päästöt sekä pienehkö polttoaineen kulutus.

Edit II: Autokauppa ei nuoria kiinnosta.

Jari, VIIDAKKORUMPU

2 kommenttia:

  1. Palveluntaso on kyllä elintärkeä juttu yrittöjyydessä. Huono palvelu ei yksinkertaisesti ole hyvä asia pitkällä tähtäimellä. Monet yrittäjät unohtavat sen, että ihmiset puhuvat toisilleen ja huono maine kyllä leviää. Hyviä lokakuun alkuja sinnekkin päin!

    Ajoneuvouutiset kootusti:
    http://www.kookas.fi/news/131

    VastaaPoista
  2. Juuri noin. Kiitokset ja samaa sinne!

    VastaaPoista