11. helmikuuta 2010

Miten luodaan uusia menestyviä verkkopalveluita?

Vuoden 2010 aikana on tulossa monia uusia ja hyviä verkkopalveluita markkinoille. Mm. Foodie ja Netcycler ehättivät jo avata. Igglo v.2 avaa Oikotie -palvelun sisällä kohta. Maamme onkin jo täynnä Viidakkorummun tyylisiä, pieniä ja ketteriä toimijoita, joilla on tarkoitus pukata "omat viisi senttiään" maailmalle niin pian kuin mahdollista.

Uuden palvelun tekoon menee helposti 1-2 vuotta alkuperäisidean keksimisen jälkeen (meillä on mennyt jo 2,5 vuotta). Oma syymme on se, että olemme halunneet pitää idean itsepintaisesti itsellämme. Emme siis ole halunneet ulkopuolista rahoitusta emmekä kumppania. Ajattelimme aina, että asiakastöiltä liikenee aikaa omille töille. Ei ole liiennyt.

Nyt uskallamme sanoa, että palvelu näkee päivänvalon tänä vuonna. Toivottavasti jo kesän korvilla. Jahka saamme lapsemme maailmalle, koneella odottaisi 3-4 hyvän potentiaalin omaavaa, uutta palvelua. Jos yhteen menee kolme vuotta, on selvää, ettei näin voi enää toimia.

Olisiko siis jonkinlainen "verkkopalveluhautomo" paikallaan? Koottaisiin yhteen alan toimijoita, ja yhdistetään päät ja tuotantovoimat? Idean isä tai yritys olisi silti aina suurin toimija ja kuski, mutta muut auttajat saisivat siivunsa tulevasta palvelusta?

Lienee selvää, että moinen vaatii "samalla mentaalitasolla" olevat kumppanit. Jos toinen on rento hörhö ja toinen kasvava businesstykki, yhteistyö ei liene hedelmäinen. Sillä niinhän se menee, että:

"Hyvät hullut vievät maailmaa eteenpäin ja viisaat pitävät sitä pystyssä".

Esim. Turussa voisi potentiaalisia kumppaneita meille olla Aucor ja Gekko. Heittäkääpä kommenttia (vastapallo@gmail.com), jos moisessa olisi ideaa? Ei valloiteta maailmaa heti, Turku ensin.

Jari, VIIDAKKORUMPU

1 kommentti: