29. maaliskuuta 2010

Digiyrityksen omat verkkosivut


Olemme olleet vuodesta 2006 niin kiireisiä, ettemme ole ehtineet keskittymään omiin sivuihimme. Senpä takia sivumme ovat olleet kauan vain flashillä tehty työnäytekirjasto.

Vuonna 2010 moinen ei ole hyvää mainosta alan yritykselle. Flash alkaa taas olemaan kirosana. Sitä ei Google noteeraa vieläkään hyvin, Linux-käyttäjille se ei näy juuri ollenkaan, mutta ennen kaikkea, puhelimilla katsottuna se on susipaska. Steve Jobskaan (Apple) ei siitä pitäisi, siksi HTML5 korvannee moiset flash-härpätykset jatkossa, jahka pääsevät standardeista sopuun.

Kun katsoo alan yrittäjien sivustoja, yhä useammalla loistavat poissaoloaan vielä muutama vuosi sitten vallalla olleet suuret animaatiot tai videot. Samoin sivustojen "annetaan valua rakenteeltaan pitkiksi". Näihin seikkoihin on kolme erittäin pätevää syytä: sosiaalinen media, The Almighty Google ja mobiililaitteiden avulla sivuja katsovat.

Yritys voi, ja sen kannattaakin avata erilaisia erikoistoimintoja ilmaisiin sosiaalisen median sovelluksiin: blogit Bloggeriin, kuvat Flickriin, älyvapaille heitoille tili Twitteriin, ja tietysti Facebook-sivut. Niihin sitten ohjaus omilta sivuilta (ja päinvastoin).

Tällöin yrityksen omille sivuille jää hyvin vähän, tai oikeastaan se olennainen: Kuka? Mitä? Miten? Missä? Jos sivustosi vierailija haluaa viihdyttää itseään internetin lumoissa, hän tuskin tekee sitä yrityksesi sivuilla. Tärkeämpää on että olet olemassa, kun joku sinua Googlesta hakee.

Korjaamme omat sivumme, ehkä jo tällä viikolla. Teemme juuri sellaisen simppelin sivun, mistä jutussani kerroin. Sieltä ohjaus sosiaalisen median palveluihin. Kun on kunnolla vapaata aikaa, voimme pohtia tarkemmin tarvitseeko sinne edes muuta?

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti