15. maaliskuuta 2010

Voinko puhua puolestanne?

Eri puolilla Suomea puhutaan nyt siitä, voiko sosiaalisen median palvelun ulkoistaa? Eli että esim. allekirjoittanut hoitaisi yritys X:n teot ja puheet sosiaalisessa mediassa.

Oma käsitykseni on se, mikä aina on ollut yritysviestinnän ydin: on kovin hankalaa puhua asioista, joista ei tiedä tarpeeksi. Eli totta kai myös sosiaalisen median voi antaa ulkopuoliselle tehtäväksi, JOS tuo ulkopuolinen saa oikeuden kaivaa yrityksestä ulos sen todellisen hengen. Siihen ei riitä vuosikertomuksen lainaaminen, sillä sehän on tunnetusti yleensä pelkkää fiktiota. Itse lähtisin siitä, että tutkin ensin yrityksestä löytyvää juttua verkon eri foorumeilta, jonka jälkeen puhun sekä johdon että työntekijöiden kanssa. Yleensä totuus löytyy sitten siitä puolivälin tienoilta.

Sosiaalinen media eroaa siis vanhasta markkinointiviestinnästä siinä, että siellä pitää puhua (ainakin enemmän) totta. Se puolestaan voi olla yritys X:n johdolle ylipääsemätön ongelma. Siksi he todennäköisesti jatkavat sitä vanhaa tuttua kaavaa. Ongelma vaan on se, että jos yrityksesi on kuluttajarajapinnassa, ilman sosiaalisen median palettia pärjäät todennäköisesti huonosti kisassa tulevista asiakkaista. Nykyiset alle 25-vuotiaat ovat kasvaneet koulussa kiinni verkkoon. Heitä et tv:sta tai lehdistä tavoita.

EDIT: Eli nyt meiltä saa opastusta myös sosiaaliseen mediaan.

Jari, VIIDAKKORUMPU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti