10. maaliskuuta 2010

Michael Franti näyttää mallia Facebookin käyttämisessä

Vanha suosikkini musiikin puolelta, Michael Franti Spearhead -yhtyeineen käyttää loistavasti hyväkseen Facebookia.

Mies on kiertueella USA:ssa, ja hän ilmoittelee joka päivä eri kaupungista erilaisia "gimmickejä" faneilleen. Eilen hän hartaana joogan harrastajana kyseli hyvää joogapaikkaa Houstonista. Vastauksia tuli muutamassa minuutissa 95, joista hän poimi keikkapaikkaansa lähimmän vaihtoehdon. Kiitokseksi vinkeistä ihmiset saivat lippuja keikalle!

Tänään viesteinä olivat mm.

New Orleansin keikalle lippuja kaipaava saa lipun kirjoittamalla parhaan statuspäivityksen. Voittajan arpoo bändistä koostuva paneeli. EDIT: Kuten JM hienosti huomasi ja huomautti, kyseessä on siis tuoho viestiketjuun perusteleminen, ei statuspäivitys!

Toisessa hän kutsuu jengiä kuuntelemaan omaa "buskingiaan", eli mies soittelee bändikamunsa kanssa akustisesti keikkapaikan ulkopuolella ennen keikkaa!

Kirjoitukseni "clue" on se, että ko. bändikään ei ole enää pieni tai tuntematon. Hän kyllä myy levyjä ja lippuja keikalleen riittävästi. Mies vaan haluaa olla hyvä faneilleen.

Jos saman asian kääntää Suomeen ja mille tahansa alalle, kaikki yritykset sanovat, ettei ole aikaa tai resursseja tehdä tällaista. Vastaus siihen on: "aikaa ja resursseja löytyy, jos sydän on mukana siinä mitä tekee".

Jari, VIIDAKKORUMPU

6 kommenttia:

  1. Anonyymi9.10

    Heh, mä luin sujuvasti että "Mikael Fränti", ja ajattelin et pitkän linjan elokuvakriitikko ja jo suht iäkäs heppu on ottanut sosmedian haltuunsa, hienoa. Sujuvaa luullun ymmärtämistä.

    VastaaPoista
  2. Ymmärtääkseni kyse ei ollut parhaasta status-päivityksestä vaan yksinkertaisesti kommentoida ko. ketjuun perustelut. Itse asiassa kilpailu on valitettavasti lisäksi Facebookin nykyisten markkinointiehtojen vastainen - tosin en tiedä onko bändeillä erivapauksia :)

    VastaaPoista
  3. Totta. Kyseessä oli kommentointi tuohon ketjuun (ja mahdollinen henkilöstatus).

    Ja kaikki kampanjat taitavat olla tällä hetkellä Facebookin omien markkinointiehtojen vastaisia. Ne kun eivät ole lakeja, siksi aika harva seuraa niiden oppeja kirjaimellisesti.

    VastaaPoista
  4. Toki, kirjaimellisesti ei kannata ehtoja seurata. Isompi kampanja voi saada vain nolon päätöksen, jos FB puuttuu väliin kesken kaiken. Se on kai pakkopahana otettava projektisuunnittelussa joka tapauksessa huomioon.

    Onko teillä tietoja "kärähtäneistä" - selviääkö ensikertalainen silmiä räpsyttämällä? Vai kiinnostaako Facebookia edes - jos markkinointiehdot on tehty esimerkiksi muista lainsäädännöllisistä motiiveista...

    VastaaPoista
  5. Nuo ehdot ovat vielä niin uudet, ettei ole muuta tietoa, kuin Audin uuden kampanjan osalta. Heidän piti muuttaa kampanjaansa käsittääkseni Facebookin pyynnöstä. Eli mitä suositumpi ja suurempi kampanja, sitä todennäköisemmin siihen puututaan.

    VastaaPoista