4. maaliskuuta 2010

Esimerkki sosiaalisen median hyödyntämisestä

En ole törmännyt yhteenkään realistiseen esimerkkiin sosiaalisen median hyödyntämisestä. Coca-Colaa ja Delliä kyllä liputetaan, mutta ehkä moiset ovat hieman liian prameita ja suuria meille Suomeen. Tässä siis ihan peruscase pienen yrityksen näkökulmasta.

Teimme isäni vanhalle liikkeelle (KoruLiitola) uudet html/flash -sivut, jotka myös huolellisesti optimoimme Googlea varten. Sen jälkeen perustin liikkeelle sekä Blogin että Facebook-sivut. Kun kaikki oli toiminnassa, aloitin maltillisen 5€/pvässä AdWords-kampanjan. Alla asia tarkemmin:


Uusien verkkosivujen aktiiviosan resoluutio on optimoitu yleisimmin käytettyyn kokoon, eli täten suurin osa käyttäjistä näkee sivut hyvin. Flash-animaatio on vain yhtenä elementtinä, jolloin sekään ei haittaa käyttökokemusta. Rakenne on oppikirjasta: otsikot ylös, termit niin selkeät kuin voi, aukioloajat ja osoite aina näkyviin.

Blogi rakennettiin suoraan Googlen Blogger -alustaan. Blogin tehtävä on kertoa avoimesti kampanjoista, tarjouksista sekä kaikesta tärkeästä ja ei-tärkeästä. Sen kautta voimme tunnustella mm. asioita, mitä asiakkaat haluaisivat nähdä ja ostaa, esim. kyselyiden ja muiden avulla. Blogialustassa valmiina olevista työkaluista saa tarvittaessa vaikka mitä laajennuksia aikaan.

Facebookin merkitys kasvaa koko ajan. KoruLiitola on liike joka myy suoraan palveluita ja tuotteita, joten sille Facebook on loistava kanava suoraan asiakasviestintään. Facebookin kautta koitan ohjata ihmisiä liikkeeseen. Nyt juuri tiedotin kampanjasta, jossa sanomalla "blingbling" kassalla saa erikoisalennuksen ostamastaan tuotteesta. Keinot ovat siis suoraviivaisia ja huomiota herättävän nokkelia.

AdWords-kampanjassa ohjaamme nettisurffaajat sivuille ja nostamme yleistä tunnettuutta. Kampanja on rajattu etelä- ja länsi-suomen 30-65 -vuotiaille, koska KoruLiitola ei myy "halpaa hopeakorua konttikaupalla", vaan keskittyy hyvään palveluun ja laatuun.

Kokonaisuus on nyt ollut toiminnassa muutaman kuukauden. Sinä aikana KoruLiitolan klubilaisten määrä on kolminkertaistunut, sivujen kävijämäärä viisinkertaistunut (nyt jo yli 1000 vierailijaa kuukaudessa) ja maine kiirinyt aina tiskille asti. Nyt pitää siirtyä seuraavaan vaiheeseen, eli ns. täsmätarjouksiin. Voimme tarjota esim. tiettyä tuotetta ainoastaan Facebook-faneillemme ja/tai klubilaisille.

Pohja on siis valmis. Nyt voidaan aloittaa työt. Ai niin. Kokonaisuuden kustannus oli n. 5000€ sisältäen AdWordsin kahden kuukauden mediabudjetin. Kokonaisuuden päivittäisestä hoitamisesta ja ideatyöstä en ole laskuttanut mitään.

Jari, VIIDAKKORUMPU

3 kommenttia:

  1. Hienot sivut, ja ko. yritykselle sopivan oloinen kokonaisuus.

    Miten lopussa mainitu budjetti jakautuu eri osa-alueiden kesken?

    Kuten sanot, nyt kun pohja ja konsepti on valmis niin ei-kun-myymään!

    Riittää kun sivuston/kk saa myytyä, jos jokaisesta pääsee laskuttamaan tuon verran;-)

    VastaaPoista
  2. Oisko ollu järkevämpää asentaa tuo blogi kuitenkin samaan domainiin pääsivuston kanssa (esim koruliitola.fi/blogi). Nyt hakukonevoima jakautuu kahden eri sivuston ja domainin välille...

    VastaaPoista
  3. On Johannes työn alla, eli siirtyy.

    VastaaPoista